آموزش کامل خرید دامنه

خرید-دامنه

آموزش کامل خرید دامنه

برای آنکه بتوانید یک وبسایت را راه‌اندازی کنید، اولین کار دریافت آموزش کامل خرید دامنه است. این واژه، آدرسی است در فضای وب که مخاطبان را به سمت کسب و کار شما هدایت می‌کند. برای ثبت دامنه سایت خود، باید به سراغ وبسایت‌هایی بروید که کار ثبت دامنه را انجام می‌دهند. این مطلب توضیحات مرحله به مرحله برای آموزش کامل خرید دامنه را به شما بیان خواهد کرد.

دامنه چیست؟

خرید-دامنه

دامنه در دنیای وب یک IP همانند کد پستی منزل شماست که توسط  DNS که یک پروتکل برای تبدیل IP به نام است، به اسمی که شما انتخاب کرده‌اید تبدیل می‌شود. به عنوان مثال در وبسایت ما دامنه “fgiga.com” انتخاب شده است. هر دامنه‌ای کاربر را به فضایی مشخص هدایت می‌کند. آدرس تمام صفحاتی که مربوط به این سایت هستند، با نام دامنه آغاز می‌شود. این مطلب توضیحی برای آموزش کامل خرید دامنه از وبسایت افگیگاست.

اجزای دامنه

قبل از مطالعه مطلب آموزش کامل خرید دامنه باید با اجزای آن آشنا شوید. همه دامنه‌ها از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند که دو بخش از آنها با سلیقه شما انتخاب می‌شود:

  1. بخش اول که با عبارت “www” مشخص می‌شود، برای تمام وبسایت‌ها یکسان است.
  2. قسمت دوم مربوط به نام دامنه یا همان اسمی است که شما انتخاب کرده‌اید. به عنوان مثال نام دامنه در سایتی که در آن هستید، “fgiga” است. این قسمت را با نام SLD نیز مشخص می‌کنند. نام دامنه در وبسایت‌های مختلف متفاوت بوده و افراد مختلف نمی‌توانند یک دامنه مشابه را داشته باشند.
  3. بخش سوم مربوط به TLD یا همان پسوندی است که می‌تواند با نماد‌های مختلف مشخص شود. در سایت افگیگا این بخش “com.” است. اما می‌توانید نمادهای دیگری مانند IR، NET و … را نیز انتخاب کنید. قیمت هر کدام از دامنه‌ها متفاوت است.

آموزش کامل خرید دامنه از افگیگا

برای آنکه بتوانید دامنه خود را ثبت کنید، باید ابتدا به دنبال پیدا کردن یک نام باشید. پس از آن باید ببینید آیا وبسایت دیگری قبل از شما از آن استفاده کرده یا خیر… در این صورت می‌توانید با استفاده از وبسایت‌های مخلتف یا طریق سایت افگیگا، هزینه‌ای را برای یکسال پرداخت کرده و آن دامنه را به خود اختصاص دهید. دقت داشته باشید که هزینه‌ پرداخت شده باید در هر سال تمدید شود. در ادامه به آموزش کامل خرید دامنه در این مطلب خواهیم پرداخت.

خرید-دامنه

در مرحله اول آموزش کامل خرید دامنه، باید وارد صفحه مربوط به ثبت دامنه در سایت افگیگا شوید. تصویری که در بالا می‌بینید، در این آدرس واقع شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید، بخشی مربوط به وارد کردن آدرس سایت وجود دارد که به بررسی دامنه در میان دیگر سایت‌های موجود در وب می‌پردازد.

بخش دیگر در این صفحه مربوط به تعرفه‌هاست. این قسمت به طور کامل قیمت، دوره تمدید و هزینه‌هایی که این دامنه در بر دارد را برای هر یک از پسوندها عنوان کرده است. تصویر زیر بخشی از هزینه‌ها را به شما نشان می‌دهد:

آموزش خرید دامنه

با کلیک کردن روی گزینه “شروع کنید” برای هر کدام از این تعرفه‌ها، صفحه جدیدی برایتان باز خواهد شد که مربوط به سفارش طراحی سایت است. تصویر زیر نشان دهنده این صفحه برای ثبت دامنه است:

خرید-دامنه

با کلیک کردن روی هر یک از این گزینه‌ها وارد صفحه‌ای می‌شوید که در هنگام ثبت سفارش قالب امکان خرید دامنه را نیز به شما می‌دهد. در صورتی که به صفحه مربوط به خرید دامنه منتقل شوید. کافی است نام دامنه‌ای که در نظر دارید را در این قسمت قرار دهید، تا افگیگا آن را بررسی کرده و در صورت وجود شما را به صفحه پرداخت هدایت کند. آموزش کامل خرید دامنه تا اینجا برای انتخاب یک آدرس مناسب به شما کمک می‌کند. ادامه مراحل طراحی سایت را در مقاله “خرید هاست” بخوانید.

خرید-دامنه

نکات مهمی که در زمان انتخاب دامنه باید بدانید…

قبل از شروع آموزش کامل خرید دامنه باید به برخی از نکات توجه کنید. این نکات به ماندگاری بیشتر آن در ذهن و در نتیجه برندینگ شما کمک می‌کند. در ادامه به برخی از این نکات پرداخته‌ایم:

  • نگارش آسان دامنه را در نظر بگیرید…

دامنه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید باید به خوبی خوانده و نوشته شود. در واقع تایپ آن باید به گونه‌ای باشد که در هنگام خوانایی کاربر را با مشکل رو به رو نکند.

  • طول مناسبی را برای دامنه انتخاب کنید…

کوتاه یا بلند بودن یک دامنه نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید در هنگام انتخاب به آن توجه کنید.

  • کلمه کلیدی مناسب را در آن بگنجانید…

وجود کلمات کلیدی در دامنه که مربوط به  کسب و کارتان باشد، هدف شما را به مخاطبان می‌رساند.

  • منطقه فعالیت خود را تعیین کنید…

شما می‌توانید با توجه به منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، یک دامنه با پسوندی مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای سایت‌هایی که تنها در ایران فعال هستند، همان دامنه ir با قیمت پایین مناسب است.

  • اعداد را فراموش کنید…

استفاده از اعداد و نمادها درون دامنه سایت، اصلا کار مناسبی نیست. باید دامنه سایت شما تنها از حروف تشکیل شده باشند.

  • برند سازی کنید…

برای آنکه بتوانید پس از خرید دامنه، آن را در ذهن‌ها ماندگار کرده و باعث برندینگ خود شوید، باید حتما یک اسم مناسب را انتخاب کنید.

  • سریعتر اقدام کنید…

اگر تصمیم خود را در مورد نام و خرید دامنه مورد نظرتان گرفته‌اید، سریعا آن را عملی کنید. رقبای شما بی کار ننشسته‌اند و ممکن است آنچه که در ذهن شماست را به سرعت خریداری کنند.

سخن پایانی

خرید-دامنه

آموزش کامل خرید دامنه یکی از اولین کارهایی است که در طراحی سایت به شما کمک می‌کند. در واقع بدون داشتن دامنه عملا، طراحی سایت شما انجام نخواهد شد. شاید در ابتدای کار انتخاب یک دامنه کار آسانی بوده و تنها در برگیرنده انتخاب ساده یک نام باشد، اما با شروع آن شاهد سختی‌ها و نیاز به راهنمایی‌های بیشتری خواهید داشت. برای آنکه بتوانید یک نام درست را انتخاب کنید، موارد عنوان شده، می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند، اما مطمئنا کمک یک سئوکار در انتخاب بهتر به شما کمک خواهد کرد.