آموزش ساخت شناسه در ایرنیک

دامنه-ایرنیک

آموزش ساخت شناسه در ایرنیک

برای ساخت سایت با دامنه ir نیازمند آموزش ساخت شناسه در ایرنیک هستید. اما ایرنیک چیست و چگونه می‌توانیم در آن یک شناسه را ایجاد کنیم؟ در این آموزش می‌خواهیم به معرفی تمام نکات پیرامون این فرایند پرداخته و آموزش مرحله به مرحله این فرایند را به شما نشان دهیم.

ایرنیک چیست؟

دامنه-ایرنیک

آموزش ساخت شناسه در ایرنیک برای کسانی مناسب است که قصد ساخت سایت با دامنه ملی دارند. ایرنیک یک پلتفرم است که با دامنه nic.ir در فضای آنلاین فعالیت می‌کند. این وبسایت زیر نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیان یا مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران فعالیت می‌کند. برای ایجاد سایت جدید با این پسوند باید حتما شناسه‌ای در این سایت ثبت کنید.

شناسه ایرنیک چیست؟

این شناسه از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده که پس ایجاد حساب کاربری و انجام مراحل مربوطه به شما داده می‌شود. در واقع برای راه اندازی سایت باید این کد را داشته باشید. شناسه شرکت های مختلف با یکدیگر متفاوت است. آموزش ساخت شناسه در ایرنیک تمام مراحل را به طور کامل برایتان بازگو خواهد کرد، به گونه‌ای که حتی بدون دانش فنی نیز بتوانید آن را انجام دهید.

انواع شناسه ایرنیک

آموزش ساخت شناسه در ایرنیک

به طور کلی شناسه‌هایی که در سایت ایرنیک ثبت می‌شوند در چند دسته کلی قرار می‌گیرند:

  • حقیقی

شناسه‌های حقیقی همان‌هایی هستند که شما از آنها استفاده می‌کنید و معمولا بیشترین کاربرد را در میان کاربران دارند. مطالب این صفحه در مورد آموزش ساخت شناسه در ایرنیک برای این دسته از افراد است.

  • 2. شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی

اغلب افرادی که دارای یک شرکت یا موسسه هستند، باید از این نوع شناسه استفاده کنند. این شناسه امکان ثبت سایت‌هایی که دارای پسوند co.ir هستند را نیز به کاربرانشان می‌دهد.

  • وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی

این شناسه به کاربران اجازه می‌دهد تا دامنه‌های gov.ir را نیز ثبت کنند. اغلب سازمان‌ها، وزارتخانه و موسساتی که به قوای سه گانه مربوط هستند از این شناسه استفاده می‌کنند.

  • مرکز آموزشی و پژوهشی

شناسه‌هایی هستند که اجازه ثبت دامنه‌هایی مانند sch.ir و ac.ir را نیز به صاحبانشان می‌دهند. این شناسه معمولا برای سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی مناسب است.

  • شناسه محدود

این شناسه معمولا محدودیت در ثبت داشته و تنها برای افرادی مناسب است که برای دیگران دامنه‌ای را ثبت می‌کنند.

آموزش ساخت شناسه در ایرنیک

برای آموزش ساخت شناسه در ایرنیک باید مراحل زیر را انجام دهید. این مراحل برای تمام کاربرانی که قصد دریافت شناسه حقیقی دارند مناسب است:

ورود به سایت ایرنیک

سایت-ایرنیک

برای شروع آموزش ساخت شناسه در ایرنیک باید وارد سایت مربوط به آن شوید. اگر برای اولین بار است که وارد این سایت می‌شوید، باید حتما ثبت نام کنید. برای اینکار باید از بخش مربوط به “مشخصه‌های شناسه”، “ساختن شناسه کاربری” را انتخاب و یک نام کاربری در این سایت ایجاد کنید.

ثبت نام ایمیل در ایرنیک

ثبت-نام-در-ایرنیک

با ورود به صفحه، بخشی را می‌بینید که توضیحات کاملی از فرایند انجام کار در ایرنیک را قرار داده است. برای ورود به صفحه بعد باید روی گزینه “تکمیل فرم و دریافت شناسه” کلیک کنید.

وارد کردن اطلاعات در ایرنیک

ثبت-نام-در-ایرنیک

این بخش مربوط به وارد کردن اطلاعات شماست. باید تمام مواردی که با علامت ستاره مشخص شده است را به طور کامل در فیلدهای مربوطه وارد کنید. در نظر داشته باشید که مشخصات به طور کاملا صحیح وارد شده باشد. به عنوان مثال ایمیل دامنه ir پس از تکمیل مراحل برای دریافت مشخصات ایرنیک ارسال شده توسط این سایت مورد نیاز است. علاوه بر این بخشی مربوط به پاسخ محرمانه نیز وجود دارد که باید با دقت پر شود. در پایین‌ترین قسمت این صفحه، قسمتی برای رابط‌های مجاز در نظر گرفته شده که باید آن را روی گزینه وسطی قرار دهید.

بازنگری و امضا

ثبت-نام-در-ایرنیک

پس از پر کردن مراحل قبلی و ورود به صفحه بازنگری می‌توانید قوانین و مقررات مربوط به ایرنیک را به طور کامل بخوانید. سپس در صورت موافقیت گزینه‌های مربوطه را پر کرده و وارد مرحله آخر شوید.

شناسه شما ثبت شد…

ثبت-شناسه-ایرنیک

اکنون با طی کردن همه مراحل آموزش ساخت شناسه در ایرنیک با تصویر بالا روبه رو می‌شوید که نشان می‌دهد، شناسه شما ثبت شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید گذرواژه و دستورالعمل‌های تکمیلی به ایمیل شما ارسال خواهد شد. با دریافت ایمیل و کلیک کردن روی لینکی که برایتان ارسال شده، گذرواژه دلخواهتان را انتخاب کرده و در حفظ آن کوشا باشید.

سخن پایانی

به طور کلی دامنه ir. نسبت به com. قیمت ارزانتری را دارد. به همین دلیل اغلب افرادی که به تازگی کسب و کار خود را آغاز می‌کنند این دامنه را بیشتر می‌پسندند. اما در هر صورت مشکلاتی مانند ثبت شناسه را نیز در بر دارد که باید آنها را مد نظر قرار داد. برای خرید دامنه می‌توانید مقاله مربوط به “آموزش خرید دامنه” را بخوانید. پس از خرید می‌توانید از طریق مطالب عنوان شده در آموزش ساخت شناسه در ایرنیک، شناسه خود را ثبت کرده و در نتیجه دامنه را فعال کنید. در صورت انجام ندادن مراحل بالا، دامنه شما فعال نخواهد شد.