معرفی انواع هاست

معرفی انواع هاست
انواع-هاست

قبل از آنکه بخواهیم به معرفی انواع هاست در این مطلب بپردازیم، بهتر است گذری کوتاه به معرفی خود واژه هاست داشته باشیم. برای درک بهتر این واژه سعی کردیم ابتدا به سراغ پیش نیاز آن بپردازیم.

سرور چیست؟

سرور-چیست

برای آنکه بتوانید مفهوم و انواع هاست را درک کنید باید به سراغ یادگیری واژه سرور بروید. سرور یک سیستم است. کامپیوتری که همیشه روشن بوده و اینترنت آن قطع نخواهد شد. کار این دستگاه آماده سازی منابع مختلف برای گیرنده‌هاست. سرور باید در فضایی خنک قرار بگیرد، تا دچار آسیب نشود. همچنین اینترنت آن همیشه متصل باشد. در غیر اینصورت مشکلات جدی را برای تمام سرویس‌هایی که به آن متصل است، ایجاد خواهد کرد.

معنی هاست چیست؟

هاست-چیست

فضای هاست در واقع بخشی از سرور است. انواع سرور در فضای اینترنت موجود است که بخش‌بندی شده و در نهایت هر قسمت آن با نام هاست به فروش می‌رسد. انتخاب فضایی مناسب باعث می‌شود تا بتوانید کاربری بهتری را از سایت خود داشته باشید. برای اجاره هاست باید به نیازهای خود توجه کنید. چه مقدار پهنای باند، فضای میزبانی، رم و … را نیاز دارید؟ و در نهایت فضایی مناسب را دریافت کنید.

آیا سرور شبکه می‌تواند کامپیوتر شخصی ما باشد؟

انواع هاست

همانطور که در تعریف هاست گفته شد بخشی از سرور است که باید همیشه روشن بوده و به اینترنت متصل باشد. اگر زمانی این اتصال قطع شود، مطمئنا مشکلات جدی برای سایت شما ایجاد خواهد شده و دیگر سایت شما به مخاطبانتان نمایش داده نمی‌شود. به همین دلیل سرور باید از شرکتی معتبر تهیه شود که مشکلاتی مانند قطع شدن، خرابی اینترنت و … به وجود نیاید. بنابراین یک کامپیوتر خانگی حتی با حجم‌های بالا نمی‌تواند به عنوان سرور استفاده شود.

معرفی انواع هاست

اگر بخواهیم تقسیم بندی درستی را برای وبسایت‌ها داشته باشیم باید آن را از دو منظر متفاوت انجام دهیم. یک دسته بندی برای اساس نوع سیستم عامل آنها بوده که شامل لینوکس و ویندوز است و دسته بندی بعد بر اساس نوع مصرف آنهاست که شامل اشتراکی، اختصاصی، ابری و مجازی می‌شود. شناخت انواع هاست به شما در انتخاب بهتر کمک می‌کند.

هاست اشتراکی یا Shared Hosting

هاست اشتراکی زیر انواع هاست لینوکس است. فضایی که در آن چند شرکت دیگر نیز از سرور استفاده می‌کنند. این مدل یکی از محبوب‌ترین انواع هاست است که البته از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. البته تنها برای وبسایت‌هایی مناسب است که اطلاعات زیادی در خود نداشته باشند، در غیر اینصورت احتمالا سرعت سایت آنها کم خواهد شد. همچنین ممکن است امنیت آنها نیز نسبت به هاست‌های اختصاصی پایین‌تر باشد.

مزایای استفاده از هاست اشتراکی
پشتیبانی خودکار
قیمت پایین‌
دسترسی راحت‌
معایب استفاده از هاست اشتراکی
امنیت کمی پایین‌
دسترسی محدود به منابع

هاست اختصاصی یا Dedicated Host

در میان انواع هاست، نوع اختصاصی را نیز می‌بینیم. این مدل یکی از زیر مجموعه‌های سایت‌های وردپرسی است. هاست اختصاصی تنها روی یک سرور قرار داشته و هیچ شرکت دیگری با شما شریک نخواهد بود. در نتیجه منابعی که در این فضا وجود دارد، همگی مختص به شما بوده و محدودیتی در استفاده از آن ندارید. این هاست برای شرکت‌هایی مناسب است که مدت زیادی در فضای اینترنت فعالیت کرده و نیاز دارند، یک فضای اختصاصی را برای بر پایی سایت خود داشته باشند. امنیت این سایت‌ها نسبت به انواع اشتراکی بسیار بالاتر است. همچنین حجم بالاتری را در اختیار مشترکین خود قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از هاست اختصاصی
امنیت بالا
دسترسی به تمام منابع
دسترسی نامحدود
پشتیبانی به صورت کامل
معایب استفاده از هاست اختصاصی
هزینه بالا

هاست مجازی یا Vitrual Hosting

یکی دیگر از انواع هاست است که قابلیت استفاده به صورت مجازی را به شما می‌دهد. در واقع نوعی از هاست اشتراکی است با این تفاوت که محدودیتی در استفاده از منابع نخواهید داشت. معمولا مبلغی که برای این مدل پرداخت می‌کنید، نیز کاملا وابسته به فضای مورد نیازتان بوده و البته به دلیل ویژگی نا محدود بودن، از هاست اشتراکی بالاتر است.

در یک هاست مجازی شما به تنظیمات مختلف دسترسی داشته و در نتیجه انعطاف پذیری بالایی را در آنها خواهید دید. قدرت هاست‌های مجازی معمولا بسیار بالاتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید.

مزایای استفاده از هاست مجازی
انعطاف پذیری بالا
مدیریت متمرکز
دارای امکانات بالا
معایب استفاده از هاست مجازی
هزینه بالا
دسترسی مشکل

هاست ابری Cloud Hosting

در میان انواع هاست، هاست ابری یکی از قدرتمندترین‌هاست. اگر می‌خواهید یک سایت حرفه‌ای را طراحی کنید، مطمئنا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ویژگی خوبی که این نوع از هاست دارد، این است که در صورت وجود مشکل از طرف سرور می‌توانید تمام اطلاعات خود را به فضای میزبانی دیگری منتقل کنید.

مقاومت و پایداری یک هاست ابری بسیار بالا بوده و امنیت خوبی را در مقابل هکرها دارد. به همین دلیل است که اغلب افراد برای طراحی یک وبسایت به سراغ این نوع هاست می‌روند.

مزایای استفاده از هاست ابری
انعطاف پذیری بالا
امکان دسترسی خصوصی به منابع
پایدار و ایمن
معایب استفاده از هاست ابری
وجود ایراداتی در پشتیبانی

کدام هاست برای شما مناسب‌تر است؟

خرید-هاست

با وجود ویژگی‌هایی که در مورد هر یک از این موارد عنوان شد، به نظر می‌رسد، هر کدام از آنها برای نوع خاصی از کسب و کار مناسب است. باید ببینید که چه فضایی را برای ایجاد وبسایت خود نیاز دارید؟ آیا هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید برای یک هاست اشتراکی مناسب است یا اختصاصی؟ در این صورت می‌توانید انتخاب مناسبی را در میان موارد عنوان شده داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم به معرفی انواع هاست پرداخته و مزایا و معایب آن را بررسی کنیم تا مسیر پیش روی شما را هموارتر سازیم. اکنون می‌توانید برای خرید هاست مناسب، تصمیم گیری درستی را داشته باشید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *