مزایا و معایب وردپرس و طراحی سایت با آن

مزایا و معایب وردپرس و طراحی سایت با آن
مزایا-و-معایب-وردپرس

قبل از آنکه بخواهیم با مزایا و معایب وردپرس آشنا شویم، بهتر است یک تعریف کلی از این واژه داشته باشیم. وردپرس یک (CMS (Content Management System برای راه‌اندازی سایت شماست. از آنجایی که ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی دارد، باعث شده تا سایت‌های مختلفی برای راه‌اندازی کسب و کار خود در فضای آنلاین به سراغ این پلتفرم بیایند. این سیستم مدیریت محتوا به صورت رایگان و متن باز بوده و با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. طراحی سایت با آن بسیار راحت بوده و مانند هر پلتفرم دیگری دارای معایب و مزایای مختلفی است.

مزایای طراحی سایت با وردپرس

مزایا-و-معایب-وردپرس

مطمئنا مزایای استفاده از وردپرس بسیار بالاتر از معایب آن است. به همین دلیل اغلب وبسایت‌های پیشرفته نیز به سراغ این سیستم مدیریت محتوا می‌آیند. در اینجا به چند نمونه از مزایایی که این پلتفرم در اختیار شما قرار می‌دهد، اشاره کرده‌ایم:

سرعت بالای ایجاد سایت

ایجاد یک سایت وردپرسی بسیار سریعتر از وبسایت‌های اختصاصی است. این ویژگی در دنیایی که هر روزه تعداد زیادی از کسب و کارها وارد فضای آنلاین می‌شوند بسیار مهم است. شما می‌توانید یک سایت وردپرسی را تنها در یک روز ساخته و خدمات خود را ارائه دهید.

با استفاده از سایت ساز افگیگا تنها با چند کلیک می‌توانید وبسایت خود را داشته باشید.

هزینه پایین وردپرس

یک سایت وردپرسی نسبت به وبسایت‌های اختصاصی هزینه کمتری را در بر دارد. این موضوع نه تنها در زمان برپایی سایت بلکه در خدمات پس از آن نیز دیده می‌شود. در واقع به دلیل تعداد بالای کاربران این CMS هر روزه آپدیت‌های زیادی برای آن انجام شده و پشتیبانی‌هایی دارد که خیالتان را بابت نگهداری سایتتان راحت می‌کند.

امنیت بالاتر

سومین ویژگی در مورد سایت‌های وردپرس امنیت آن است که در میان مزایا و معایب وردپرس دیده می‌شود. اگرچه از نظر برخی افراد به دلیل Open Source بودن این پلتفرم، امنیت آن نسبت سیستم‌های اختصاصی کمتر است اما نمی‌توانیم این موضوع را درست بدانیم. اینروزها نسخه‌های مختلفی از وردپرس وجود دارد که به وسیله برنامه نویسان و شرکت‌های مختلف ارائه شده و در آنها از افزونه‌های امنیتی استفاده می‌شود. با این وجود دیگر نگرانی بابت امنیت آن نخواهید داشت.

برای امنیت در وردپرس می‌توانید از افزونه  iThemes Security در افگیگا استفاده کنید.

کاربری آسان

با وجود استفاده آسان از وردپرس، دیگر کمتر کسی به سراغ CMSهای جوملا و دروپال می‌رود. اگر قصد طراحی یک سایت بدون کدنویسی دارید، وردپرس بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. قالب‌های آماده‌ وردپرس بلافاصله پس از نصب آن را در دید مشتریانتان قرار خواهد داد. بنابراین نیازی به یادگیری تجربه‌ای خاص برای طراحی آن نخواهید داشت. در افگیگا تعداد زیادی از این قالب‌ها متناسب با کسب و کارهای مختلف طراحی و در دسترس است.

بهینه برای موتورهای جستجو

یک وبسایت مناسب باید به گونه‌ای طراحی شود که برای موتورهای جستجو مناسب باشد. این موضوع را به نام سئوفرندلی می‌شناسند. قالب‌هایی که توسط افگیگا تولید شده این ویژگی را دارند. اما می‌توانید با نصب برخی از افزونه‌ها نیز عملیاتی که در وبسایتتان انجام می‌دهید را بهینه کنید.

افزونه رنک مث پرو در افگیگا کار بهینه‌سازی مطالب و محصولات شما در سایتتان را به راحتی انجام می‌دهد.

منبع باز

WORDPRESS نرم افزاری منبع باز است. با این وجود شما می‌توانید سایت خود را به صورت کاملا اختصاصی درآورده و آپدیت‌های آن را انجام دهید. با وجود این ویژگی، امکان ساخت سایتی کاملا اختصاصی و منحصر به فرد را برای کسب و کارتان خواهید داشت. تمام قالب‌های موجود در افگیگا از نظر رنگ، فونت و طراحی متفاوت بوده و می‌توانند متناسب با سلیقه و نیاز شما تغییر کنند.

معایب طراحی سایت با وردپرس

اگر چه معایب این CMS بسیار کمتر از مزیت‌های آن است، اما بهتر دانستیم که به برخی از آنها نیز اشاره کنیم:

نیاز به استفاده از افزونه‌ها

برای آنکه بتوانید از سایت وردپرسی استفاده کنید، نیاز دارید که افزونه‌های مختلف آن را به کار ببندید. برخی از افزونه‌هایی که نیاز دارید در نسخه‌های پیشرفته و کامل خود نیازمند پرداخت هزینه هستند. مانند افزونه‌هایی مانند المنتور، رنک مث یا یواست… البته اگر کسب و کار خود را تازه راه اندازی کرده‌اید، شاید نیازی به استفاده از آنها نداشته باشید.

سئو فرندلی بودن

از نظر سئو نیز می‌توانیم یک سایت وردپرسی را نسبت به سایت‌های تخصصی ضعیف‌تر بدانیم. اما در هر صورت آنقدر افزونه برای آن ایجاد شده که به راحتی بتواند سایت شما را در رتبه‌های بالای گوگل قرار دهد. اگر سری به صفحات اول گوگل با کلمات کلیدی خاص بزنید، خواهید دید که تعداد زیادی از آنها با CMS وردپرس طراحی شده‌اند.

قالب‌های افگیگا همگی از نظر سئو بهینه شده و تقریبا تفاوتی با دیگر سایت‌های اختصاصی ندارند.

نیاز به برنامه نویس در شرایط خاص

اگر بخواهید تغییرات خاصی را در سایت خود ایجاد کنید، باید کدهای آن کمی تغییر کند. بنابراین نیازمند یک برنامه نویس برای انجام این پروسه خواهید بود. افرادی که به زبان برنامه‌نویسی آشنا هستند، این مشکل برایشان ایراد محسوب نمی‌شود.

امنیت

با وجود آنکه در مورد این ویژگی در بالا صحبت شد، اما هنوز هم عده‌ای هستند که امنیت وردپرس را بسیار کمتر از دیگر پلتفرم‌ها می‌دانند. بنابراین این ویژگی تنها برای برخی از افراد می‌تواند یک ایراد به حساب بیاید.

مزایای استفاده از وردپرسمعایب استفاده از وردپرس
سئو فرندلینیاز به ابزار وردپرس برای سئو
قابلیت تغییرگاهی نیاز به برنامه‌نویس دارد
کاربری آسان
هزینه پایین
سرعت بالای ایجاد سایت
منبع باز Open Source

چرا باید از مزایا و معایب وردپرس باخبر باشیم؟

با داشتن اطلاعات کامل در مورد این CMS می‌توانید برای طراحی سایت خود تصمیم درست‌تری را بگیرید. انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب به شما کمک می‌کند، تا علاوه بر کسب مخاطبان و مشتریان بیشتر، بتوانید راحت‌تر کسب و کار خود را در فضای آنلاین رشد دهید. مطمئنا انتخاب یک پلتفرم ارزانتر، به میزان زیادی در هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد کرد.

چگونه سایت وردپرسی خود را طراحی کنیم؟

اکنون با داشتن اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب این نوع از سایت، باید به دنبال یادگیری نصب آن باشید. اگرچه پشتیبانی افگیگا کلیه اطلاعات مورد نیاز به شما را در اختیارتان قرار می‌دهد اما قبل از هرچیز باید مراحل دانلود وردپرس را انجام دهید. پس از نصب وردپرس می‌توانید با خرید قالب رایگان وردپرس که در افگیگا موجود است، سایت خود را راه‌اندازی و در مدت 7 روز بدون کوچکترین هزینه پرداختی بخش‌های مختلف آن را بررسی کنید. سپس در صورت تمایل به استفاده از خدمات افگیگا با خرید قالب‌ های وردپرس غیر رایگان که برای کسب و کارتان مناسب بوده و نیازمند پرداخت هزینه هستند، سایت خود را راه اندازی کنید.

سخن پایانی

در نهایت کدام نوع سایت برای شما مناسب‌تر است؟ پاسخ به این سوال کاملا به انتظارات شما بستگی دارد. ما در یک مقاله به صورت جداگانه در مورد انتخاب یک CMS مناسب صحبت کرده‌ایم. مقاله “سایت ساز ارزان بهتر است یا وبسایت اختصاصی؟” مربوط به این موضوع است. البته تمام مواردی که در اینجا برای مزایا و معایب وردپرس به آنها اشاره شد نیز می‌تواند در انتخاب به شما کمک کند.

با وجود این تعداد از مزیت‌های وردپرس و تعداد کم معایب آن، اولین انتخاب اغلب کسب و کارها همین گزینه است. البته شاید پس از گذشت چندین سال از ورود به فضای آنلاین نیاز به یک سایت اختصاصی نیز احساس شود که در این صورت می‌توان تمام اطلاعات را با روش‌هایی که یک برنامه‌نویس حتما از آنها باخبر است، به مکان جدید منتقل کرد.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *