ثبت دامنه IR

ثبت دامنه IR
DOMAIN

تفاوت زیادی بین ثبت دامنه‌ IR و COM وجود ندارد. در واقع ثبت هر کدام از این دامنه‌ها می‌تواند بر اساس سلیقه شخصی شما صورت گیرد. می‌توانید با توجه به نوع کسب و کار خود هر کدام از این دامنه‌ها را انتخاب کنید. اما آنچه که مهم است، داشتن اطلاعات کافی در مورد آنهاست. در این مطلب می‌خواهیم به صورت کامل در مورد تفاوت‌های بین این دو مورد و همچنین دلیل انتخاب هر یک از آنها اشاره کنیم.

IR و COM از کجا آمده‌اند؟

DOMAIN

این دو پسوند بیشترین کاربرد را در انتخاب دامنه دارند. اما افراد زیادی با آنها آشنا نیستند. بهتر دانستیم قبل از پرداختن به مزایای این دو، در حد کوتاهی آنها را معرفی کنیم:

ثبت دامنه IR ارزان، انتخاب خوبی برای کسب و کارهایی است که به تازگی می‌خواهند وارد فضای آنلاین شوند.

دامنه COM

این دامنه مخفف شده Comerical است. معنی آن “تجاری” بوده و در اولین سال‌های ورودش تنها برای سایت‌های تجاری از آن استفاده می‌شد. اما پس از آن رفته رفته دیگر وبسایت‌ها نیز از آن استفاده کرده و اکنون به یک پسوند جهانی تبدیل شد.

دامنه IR

این پسوند نیز مخفف کلمه IRAN است. همه کشورهای دنیا دامنه ملی دارند و این نماد نیز مربوط به کشور ماست. باید قبل از هر چیز مراحل بررسی امکان ثبت دامنه ir را در سایت مربوطه انجام دهید. قوانین ثبت دامنه ir در سایت ایرنیک (سامانه ثبت دامنه ir) به طور کامل عنوان شده است.

کدام دامنه برای شما مناسب‌تر است؟

برای آنکه بتوانیم انتخاب بهتری را بین این دو گزینه داشته باشیم، آنها را از جوانب مختلف بررسی کرده‌ایم:

از نظر اعتماد کاربران

بسیاری از مدیران کسب و کارهای مختلف به این موضوع اهمیت می‌دهند که کاربر به کدام دامنه اعتماد بیشتری دارد؟ پاسخ به این سوال می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افرادی که در ایران هستند، معمولا تمایل دارند از خدمات سایت‌هایی با دامنه IR استفاده کنند. چرا که یک دامنه ملی بوده و در نتیجه اعتمادشان را بیشتر جلب می‌کند.

این ویژگی به این دلیل است که برای ثبت دامنه IR سخت‌گیری‌های زیادتری می‌شود (مانند نیاز به مدارک ثبت دامنه ir) که شاید آنها را در مورد دامنه‌های .COM نبینیم. اما در مقابل اگر کسب و کاری بخواهد وارد فضای بین‌المللی شود، باید به سراغ گزینه COM برود، چرا که در جهان این دامنه‌ها بیشتر قابل اعتماد هستند.

مدت زمان ثبت دامنه ir و com هر دو یکسال بوده و پس از آن باید با پرداخت هزینه دامنه خود را تمدید کنید.

از نظر رقابت

رقابت نیز ویژگی‌ دیگری است که در انتخاب دامنه موثر است. معمولا در دامنه‌هایی با پسوند COM. رقابت بیشتر است. میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا، دارای وبسایت‌هایی هستند که ممکن است اسامی آنها در ذهن شما نیز وجود داشته باشد. بنابراین پیدا کردن سایت مورد نظرتان با این پسوند کمی مشکل‌تر خواهد بود. در مقابل ثبت دامنه IR به دلیل آنکه تنها کسب و کارهای ایرانی به سراغ آن می‌روند، رقبای کمتری داشته و خرید آنها آسان‌تر است.

از نظر قیمت

تعرفه ثبت دامنه ir ارزانتر است. با انتخاب این پسوند می‌توانید هزینه ثبت دامنه ir را با مبلغی زیر 100 هزار تومان پرداخت کنید. البته ثبت دامنه ir رایگان وجود ندارد.

اما در مقابل قیمت پسوند COM. بالاتر است. دقت داشته باشید که به دنبال ثبت دامنه .com ارزان نباشید، چرا که امنیت وبسایت شما را کم خواهد کرد.

نوع کسب و کار شما تعیین کننده انتخاب دامنه است.

از نظر تبلیغات

ویژگی بعدی که امکان مقایسه بین این دو گزینه را می‌دهد نقش آنها در تبلیغات است. هر دوی این سایت‌ها از نظر تبلیغاتی بسیار مناسب هستند. البته در گذشته کمی استفاده از IR سخت‌تر بود اما اکنون هر دو در یک سطح قرار گرفته‌اند. مطمئنا محدودیت‌هایی که برای سایت‌های IR. وجود دارد، کار تبلیغات را کمی سخت‌تر خواهد کرد. همچنین دامنه COM. که در گذشته در تبلیغات‌ تلویزیونی در ایران اجازه انتشار و تبلیغ نداشت، امروزه دیگر با مشکلات گذشته رو به رو نخواهد بود.

از نظر سئو

از نظر سئو نیز می‌توانیم این دو گزینه را با هم مقایسه کنیم. این ویژگی را از نظر سئو محلی که توضیحات آن به طور کامل در مقاله مربوط به آن عنوان شد، مقایسه می‌کنیم. اگر شما در ایران زندگی کنید و عبارتی را جستجو کنید، وبسایت‌هایی را برایتان نمایش می‌دهد که ایرانی هستند. ممکن است ثبت دامنه IR نیز در این فرایند موثر باشد. البته این موضوع تنها دلیل اصلی برای نمایش سایت شما به کاربرانتان نیست. بلکه موارد بسیار زیادی در این زمینه موثرند. بنابراین نمی‌توانیم آن را یک ایراد برای سایت‌هایی بدانیم که با COM. برپا شده‌اند.

از نظر امنیت

ویژگی بعدی برای مقایسه، امنیت است. تمام دامنه‌هایی که در دنیا با پسوند IR. ایجاد می‌شوند، باید توسط ایرنیک تایید شوند. آموزش مربوط به “ثبت دامنه ir ایرنیک” و مدارک لازم برای ثبت دامنه ir را قبل از خرید بخوانید. در واقع یک نهاد دولتی در پس زمینه تمام این وبسایت‌ها قرار گرفته است.

در مقابل برخی از سایت‌هایی که دارای دامنه COM. هستند، از آنجایی که سایت‌های واسطه ایرانی و خارجی آن را ثبت می‌کنند ممکن است، مراقبت خوبی را از وبسایت شما نداشته باشد. به همین دلیل گفته می‌شود هر دو دامنه را برای سایت خود به صورت همزمان خریداری کنید.

برای دریافت بهترین نتیجه بهتر است هم ثبت دامنه ir و هم ثبت COM را با هم انجام دهید.

بالاخره دامنه چی بخریم؟

DOMAIN

با وجود مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد، اکنون زمان آن رسیده تا انتخاب درستی را برای پسوند سایت خود داشته باشید. همانطور که می‌بینید هر دو دامنه مزایا و معایبی دارند که با توجه به کسب و کار شما مشخص می‌شود. باید ببینید که این معایب از نظر شما به چه میزان اهمیت داشته و آیا کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر…

مزایای دامنه IRمزایای دامنه COM
امنیت بیشترشناخته بودن در سطح بین الملی
تبلیغات آسانتر در ایرانعبور از تحریم ها
پایین‌تر بودن قیمت ثبت دامنه irتلفظ آسانتر
امکان انتخاب دامنه‌های بیشتری
اعتماد بیشتر ایرانیان

ثبت دامنه ir جدید و COM در افگیگا

ویژگی خوبی که سایت ساز افگیگا در اختیار کاربران خود قرار داده، امکان ثبت سایت با دامنه ir، دامنه com و دیگر پسوندهای متفاوت است. در واقع شما حتی اگر مرحله اول ایجاد سایت یعنی خرید دامنه را نیز نگذرانده باشید، می‌توانید در هنگام خرید قالب آن را انجام دهید. تمام پسوندها در زمان خرید در دسترس شما بوده و می‌توانید با سلیقه خودتان و بسته به نوع کسب و کاری که دارید، یکی از آنها را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که ثبت دامنه ir جدید رایگان انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود. چرا که امنیت مورد نیاز شما را برآورده نمی‌کند. بعد از آنکه پسوند سایت خود را انتخاب کردید بهتر است به اموزش ثبت دامنه ir و موارد مورد نیاز برای بررسی ثبت دامنه ir بپردازید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *