انواع پسوند دامنه و کاربردشان

انواع پسوند دامنه و کاربردشان
انواع دامنه و کاربردشان

دامنه آدرس سایت کسب و کارهای مختلف است. انواع پسوند دامنه در فضای اینترنت وجود دارد که در این مطلب می‌خواهیم به معرفی آنها، کاربردشان و تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند، بپردازیم. اگر قصد انتخاب انواع دامنه برای ورود به کسب و کار اینترنتی را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

با انواع پسوند دامنه آشنا شوید…

Untitled 1 54 سایت ساز افگیگا

انواع پسوند دامنه در فضای وب وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی را دارد. 4 نمونه از پر کاربردترین آنها را به شما معرفی کرده‌ایم:

پسوند com.

دات کام گرانترین پسوند دامنه در فضای اینترنت است. پسوندی با ارزش که در ابتدای ورودش تنها مربوط به سایت‌های تجاری بود. اما اینروزها می‌بینیم که بسیاری از سایت‌های فروشگاهی، شرکتی و حتی شخصی با این پسوند فعالیت می‌کنند. یکی از دلایل تقاضای بیشتر com. به ذهن سپردن راحت‌تر آن است. به همین دلیل است که جهانی شده و در کل دنیا از آن استفاده می‌شود. البته استفاده از پسوند دات کام، مطمئنا به معنی اعتبار بیشتر یک سایت نیست. بسیاری از وبسایت‌ها وجود دارند که با پسوندهای دیگر بوده و بسیار قوی و در حال پیشرفت هستند.

مشکلی که برای این پسوند وجود دارد، این است که در جهان به میزان زیادی از آن استفاده شده و انتخاب نام دامنه برای شما سخت‌تر است. ممکن است دامنه‌ای که شما در ذهنتان دارید، را قبلا نفر دیگری ثبت کرده باشد.

پسوند org.

org. مخفف Organization بوده و به معنی سازمان است. در انواع دامنه ثبت شده اغلب کمپانی‌هایی که غیر دولتی یا آموزشی هستند، از این پسوند استفاده شده است. org را هم می‌توانیم پسوندی با اعتبار جهانی بدانیم که سال ورود آن به فضای آنلاین 1985 است. البته در ابتدا سازمانی‌های دولتی و نظامی از آن استفاده می‌کردند، اما رفته رفته کاربرد آن بیشتر شد.

پسوند ir.

ارزانترین پسوند برای دامنه یک کسب و کار IR است که نمادی برای سایت‌های ایرانی است. این دامنه را هر وبلاگ نویسی، شرکت، آموزشگاه و … می‌تواند انتخاب کند. اما برای دریافت آن باید سایت شما از نظر ایرنیک تایید شده باشد. نحوه دریافت این پسوند را می‌توانید در مقاله مربوط به ثبت انواع دامنه ir ببینید. پیشنهاد می‌شود از این پسوند در کنار COM. استفاده کنید تا به صورت یک سایت کمکی باشد. چرا که قیمت آن بسیار پایین است.

پسوند net.

پسوند محبوب بعدی در انتخاب دامنه، NET. مخفف NETWORK و به معنای شبکه است. بعد از COM. محبوب‌ترین دامنه بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای ان باشد. تقریبا 4 درصد از دامنه‌های جهان را می‌توانیم با این پسوند ببینیم. بسیاری از شرکت‌های اینترنتی، میزبانی و پایگاه‌های داده‌ها از NET. برای سایت خود استفاده می‌کنند. البته اگر پسوند COM. هم در دسترس نباشد، می‌توان از این گزینه کمک گرفت. نکته مهم در انتخاب این پسوند، توجه به نبودن نام مشابه با پسوند COM. برای آن است.

تفاوت انواع پسوند دامنه

COM.NET.ORG..IR
برای ثبت سازمان و شرکت‌هامناسب برای شرکت‌های معتبربرای ثبت سازمان‌های غیر انتفاعیمخصوص سایت‌های ایرانی
برای کسب و کارهای آنلاینجایگزین مناسب برای COM.جایگزین مناسب برای COM.مناسب تمام کسب و کارها
مناسب برای کسب و کار شخصیمناسب برای خدمات مبتنی بر اینترنت یا شبکهجایگزین مناسب برای COM.
ارزانترین قیمت انواع دامنه

آیا نوع پسوند دامنه روی سئوی سایت تأثیرگذار است؟

انواع پسوند دامنه

افراد زیادی به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوال هستند. خوشبختانه پسوند یک سایت تاثیر مستقیمی را روی سئوی سایت ندارد. اما بر اساس نظر و تجربه سئوکاران، دامنه NET. در مرورگرهای موبایل تاثیر منفی را دارد. دلیل این موضوع وجود دکمه‌ای در گوشی‌های موبایل است که پسوندهای اختصاصی را نشان می‌دهد. معمولا این پسوند به صورت COM. است که به راحتی انتخاب شده و کاربر را به سایت مربوطه هدایت می‌کند. این دلیل کوچک شاید بتواند در پروسه جستجوی کاربران موثر باشد. در غیر اینصورت تاثیر آنچنانی در سئوی سایت دیده نشده است.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود که هر دو پسوند COM. و NET. را برای کسب و کار خود انتخاب کنید تا در هر صورت با جستجوی آنها، مخاطب وارد سایت شما شود.

چند نمونه کم کاربرد در انواع پسوند دامنه

اگرچه در بالا به معرفی انواع دامنه های محبوب پرداختیم، اما در پایان سال 2021، چندین پسوند دیگر نیز برای سایت‌های دیگر بیان شده است:

انواع پسوند دامنهویژگی و کاربرد
ru.مخصوص سایت‌های کشور روسیه
int.مخفف international و مخصوص سایت‌های بین المللی
gov.مخفف government و مخصوص دامنه‌های دولتی
info.مخفف Information و مخصوص سایت‌های اطلاع رسانی
name.اولین پسوند مخصوص اشخاص حقیقی
edu.مخفف education و مخصوص سایت‌هایی با محتوای آموزشی
mobi.مخفف mobile و مخصوص شرکت‌های فروش گوشی موبایل
biz.مخفف business و مخصوص ساخت دامنه سایت‌های تجاری
Travel.مخصوص شرکت‌های فعال در خدمات مسافرتی

چه پسوندی را برای دامنه وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

انواع پسوند دامنه

نکته اینجاست که با وجود این تفاوت‌ها و البته ویژگی‌هایی که در مورد هر کدام از پسوندها عنوان شد، بهترین انتخاب در میان انواع پسوند دامنه چیست؟ تصمیم گیری در مورد هر کدام از این موارد، باعث درک بهتر مخاطبان شما از نوع فعالیتتان خواهد شد. درست است که این پسوندها در چند حرف کوتاه خلاصه می‌شوند؛ اما چندین سطر از کسب و کار شما را توضیح می‌دهند. به همین دلیل انتخاب آنها باید با دقت بالایی انجام شود.

بهترین پسوند در میان انواع دامنه ها از نظر اغلب سئوکاران و وبمستران در ابتدا com. است. اما اگر دانشگاه غیر انتفاعی یا یک سازمان هستید، می‌توانید از org. استفاده کنید. در مقابل برای افرادی که در زمینه شبکه و اینترنت فعال هستند انتخاب net. گزینه بهتری است.

سخن پایانی

اکنون با انواع پسوند دامنه سایت، آشنا شدید و می‌توانید برای خرید انواع دامنه، روی آنها حساب کنید. هر کدام از این پسوندها برای سایت‌های خاصی مناسب است که در نهایت انتخابشان به هوش بازاریابی شما بستگی دارد. برای آنکه بتوانید بهترین یادبود را در ذهن مشتریانتان داشته باشید، بهتر است به سراغ پسوندی بروید که تلفظ و ماندگاری آن در ذهن بهتر است. یادتان باشد که قبل از هر چیز به سراغ گزینه com. بروید و از دیگر پسوندها به عنوان جایگزین استفاده کنید. برای افرادی که در ایران هستند، پسوند ir انتخاب خوبی برای انواع دامنه ها در اینترنت است.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *