10 نکته کاربردی برای انتخاب نام برند (نام تجاری)

10 نکته کاربردی برای انتخاب نام برند (نام تجاری)
انتخاب-اسم-برند

انتخاب نام برند برای یک کسب و کار تجاری، فروشگاهی و … به نظر کمی سخت‌ است. اما مواردی وجود دارد که می‌تواند این فرایند را ساده‌تر کند. تا زمانی که یک ایده در مورد انتخاب نام برند مورد نظرتان در کسب و کاری که قرار است راه اندازی کنید، نداشته باشید، نمی‌توانید مراحل بعدی ثبت قانونی آن را انجام دهید.

شما نیازمند یک نام تجاری هستید که کوتاه بوده و یک میانبر برای نمایش نوع کسب و کار شما باشد. باید این نام بتواند سال‌ها کنار شما باقی مانده و باعث رشد شما شود. بنابراین اگر در ابتدای مسیر کسب و کار خود بوده و می‌خواهید یک نام را برای آن انتخاب کنید این مطلب راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

نکات مهم برای انتخاب نام برند

انتخاب-اسم-برند

نکاتی که در اینجا به آن اشاره می‌شود، پروسه مربوط به انتخاب نام برند را راحت‌تر از قبل خواهد کرد:

1. تصمیم بگیرید…

به دنبال این باشید که چه کلمات یا عباراتی با برند شما هماهنگ است؟ اگر هنوز نمی‌دانید که قرار است، چه کاری را در راستای کسب و کار خود انجام دهید بهتر است همین حالا در مورد آن تصمیم گیری کنید. بهتر است به این سوالات در ذهن خود پاسخ دهید:

  • چطور قرار است کسب و کارم را راه اندازی کنم؟
  • آیا به دنبال روش‌های مقرون به صرفه هستم؟
  • آیا می‌خواهم یک کسب و کار پردرآمد را راه اندازی کنم؟
  • ریسک راه اندازی این پروژه چقدر است؟

2. لیست کلمات کلیدی مرتبط با تجارت خود را ایجاد کنید…

اکنون برای انتخاب نام برند باید به دنبال پیدا کردن لیستی از کلماتی باشید که در ذهنتان وجود داشته و برای کسب و کارتان مناسب است. سعی کنید این لیست شامل کلمات مترادف (هم معنی) نیز باشد. برای تکمیل لیست خود می‌توانید نگاهی به سایت‌های رقبایتان بیاندازید. ببینید با چه کلمات و عباراتی خودشان را توصیف کرده اند؟ نام تجاری آنها چگونه با لوگویشان متناسب است؟ بدیهی است که نباید نام یا شعار آنها را کپی کنید. اما ممکن است ایده جدیدی را در ذهن شما ایجاد کنند.

3. از دیگران کمک بگیرید…

مطمئنا برای انتخاب نام برند تجاری کسب و کار خود به دنبال بهترین هستید. ایده‌ها و اسامی زیادی برای این کسب و کارها وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کرده و بهترین گزینه‌های ممکن را خلق کنید. می‌توانید از اطرافیان خود بخواهید ایده‌هایی را به شما ارائه دهند تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

4. شوخی را کنار بگذارید…

برای انتخاب نام تجاری کاملا جدی باشید. به هیچ عنوان به دنبال پیدا کردن اسامی که در قالب شوخی و خنده هستند، نباشید. این اسامی ممکن است نزدیک به نام تجاری نبوده و باعث سردرگمی مشتریان شما شوند. حتی در رتبه‌بندی گوگل نیز موثر نخواهد بود. در واقع اسمی که شما انتخاب می‌کنید، باید مفهومی از کسب و کارتان باشد.

4. به حریم خصوص کسب و کارهای دیگر تجاوز نکنید…

اگر شغل شما مشابه با دیگر کسب و کارهای موجود در بازار است، باید اسامی آنها را در نظر بگیرید. بهتر است از آوردن برندهای مطرح در نامی که خودتان می‌خواهید انتخاب کنید، جدا خودداری کنید.

برای انتخاب نام برند ایده‌هایی که در ذهنتان است را سریع یادداشت کنید…

5. به پایان کار فکر کنید…

در نظر داشته باشید که انتخاب نام برند اولین مرحله‌ از کسب و کار شماست. بنابراین باید در کنار نام برند به لوگو، طرح‌های احتمالی که با آن زده می‌شود، رنگ برند و … نیز فکر کنید.

6. از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید…

مطمئنا افراد زیادی وجود دارند که در زمینه تبلیغات و انتخاب نام تجاری فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید برای شروع از تجربه آن استفاده کنید. البته این به معنی انتخاب حتمی نظرات آنها نیست. اما می‌توانند در فرایند انتخاب نام برند به شما کمک کنند.

7. به آدرس سایت خود توجه کنید…

اگر می‌خواهید کسب و کار خود را وارد فضای آنلاین کنید، باید نام انتخابی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید دامنه مورد نظرتان را نیز برای آن دریافت کنید. مطمئنا هرچه نام کوتاهتر باشد، بیشتر و بهتر در ذهن کاربران باقی خواهد ماند.

8. تلفظ را در نظر بگیرید…

زمانیکه می‌خواهید نام برند خود را انتخاب کنید، باید به نحوه نگارش و تلفظ آن نیز دقت کنید. باید بتوانید اسامی را پیدا کنید که هم توسط خود شما و هم مشتریانتان به راحتی تلفظ شود.

9. نگارش آن را در نظر بگیرید…

نحوه نگارش یک نام، در به خاطر سپاری آن تاثیر زیادی دارد. در نظر داشته باشید که شما قرار است برای تبلیغات از این نام استفاده کنید. ممکن است بخواهید برند خود را روی بیلبوردها، در کف خیابان یا حتی دیوار خیابان‌ها بنویسید. در این صورت اگر نگارش نام آن به راحتی صورت بگیرد و شکل آن به خوبی در ذهن باقی بماند، نقش مهمی را در تبلیغات کسب و کارتان خواهد داشت.

انتخاب نام برند مناسب اولین پله برای رسیدن به طبقات بالای موفقیت در کسب و کار شماست…

10. پسوند سایت و آزاد بودن دامنه را بررسی کنید…

به عنوان آخرین نکته در مورد انتخاب نام برند، می‌توانیم به آزاد بودن دامنه‌ای اشاره کنیم که قرار است با استفاده از نامی که انتخاب کرده‌اید، ثبت کنید. می‌توانید از پسوندهای COM ،IR ،ORG ،NET و … استفاده کنید.

زمانیکه به دنبال انتخاب نام برای کسب و کارتان هستید، حتما بررسی کنید که پسوند مورد نظرتان آزاد است یا خیر. برای انتخاب دامنه مناسب می‌توانید مقاله مربوط “دامنه چیست و به چه دردی میخورد؟” را بخوانید.

کسب و کار خود را با نام انتخابی‌تان رشد دهید…

انتخاب-اسم-برند

فرض می‌کنیم با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، انتخاب نام برند را انجام داده‌اید. با این وجود نیاز دارید تا شرایطی را فراهم سازید که رشدی به سمت جلو را داشته باشید. در این شرایط اولین کار داشتن یک سایت و وارد شدن به فضای آنلاین است. به خصوص برای کسب و کارهایی که نیاز دارند، تا بیشتر با مشتریان خود در ارتباط باشند.

پیشنهاد ما برای برپایی یک سایت، استفاده از پلتفرم‌ وردپرس یا سایت‌سازهایی است که به صورت آماده و بدون نیاز به برنامه نویسی در فضای آنلاین قرار گرفته‌اند. این CMSها معمولا دارای ویژگی‌هایی هستند که کار با آن را برایتان آسان کرده است. همچنین تعداد زیادی افزونه در آنها وجود دارد که باعث می‌شود، سایت مورد نظر شما در رتبه‌های بالای گوگل قرار گیرد.

پس از این مرحله نیز نوبت به تبلیغات‌ گسترده‌ای می‌رسد که در فضای آنلاین و آفلاین قابل انجام است. اما تا زمانیکه نام مناسب را انتخاب نکنید، عملا نمی‌توانید وارد این مراحل شوید.

افگیگا در پروسه رشد کسب و کارتان در کنار شماست…

انتخاب-اسم-برند

افگیگا پس از انتخاب نام برند شما، در مراحلی که مربوط به ورود کسب و کارتان به فضای آنلاین می‌شود، به شما کمک خواهد کرد. شما می‌توانید با استفاده از قالب‌های آماده یا تخصصی که در این فروشگاه قرار گرفته‌ سایت خود را راه اندازی کرده و آن را وارد فضای وب کنید. همچنین در حین خرید این قالب‌ها امکان خرید دامنه و دریافت هاست مورد نیاز شما وجود دارد.

ویژگی خوبی که در قالب‌های افگیگا قرار گرفته امکان تغییرات دائمی بدون محدودیت، قابلیت به روزرسانی همیشگی و قیمت مناسب است. همچنین افزونه‌های موجود در این سایت نیز امکان بهینه سازی بهتر را در اختیارتان قرار خواهند داد. شما هم اگر تجربه‌ای از انتخاب نام مناسب برای کسب و کارتان دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *