چطور سئو سایت رقبا را بررسی کنیم؟

چطور سئو سایت رقبا را بررسی کنیم؟
روش-های-آنالیز-سایت-رقبا

احتمالا با ورود به فضای اینترنت شاهد سایت‌های زیادی خواهید بود که در زمینه موضوع کسب و کار شما فعالیت می‌کنند. اگر بخواهید وارد بحث سئو شوید، اولین کاری که برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالای سایتتان به آن نیاز دارید، بررسی سایت رقبا است. این مطلب به شما نشان می‌دهد، با چه فرایندی این کار را انجام دهید.

بررسی سایت رقبا در 9 قدم

بررسی سایت رقبا

رقبای اصلی را پیدا کنید…

برای شروع بررسی سایت رقبا باید در فضای اینترنتی به دنبال رقبای اصلی خود بگردید. آنها که در زمینه کاری شما شناخته شده بوده و سایتشان در رتبه‌های اول گوگل قرار گرفته است را پیدا کنید. برای اینکار می‌توانید از ابزارهایی کمک بگیرید که به صورت رایگان یا پولی در اینترنت موجود است. می‌توانید با جستجوی کلمات کلیدی که در کسب و کارتان اهمیت دارد، آنهایی را انتخاب کنید که بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده‌اند.

سایت MOZ بهترین ابزار برای بررسی سایت رقباست.

سئوی سایت رقیبتان را آنالیز کنید…

پس از آنکه سایت‌های رقیب را شناسایی کردید، باید سئوی سایتشان را آنالیز کنید. ببینید از چه روش‌هایی برای موفقیت در کسب و کار خود استفاده کرده‌اند تا بتوانید از آنها الگوبرداری کنید. کلمات کلیدی هر صفحه، نحوه استفاده از آنها، نقاط قوت و ضعفشان، نحوه تولید محتوا، عناوین، توضیحات متا، تصاویر، ویدئو و هر آنچه که در سایت آنها قرار گرفته را به خوبی بررسی کرده و آنها را در کسب و کار خود به کار ببرید. برای اینکار می‌توانید از ابزارهای آماده استفاده کنید.

similarweb، گوگل آنالیتیکس و Screaming frog ابزارهای مهم برای بررسی سایت رقبا هستند.

محتوای سایت رقبا را آنالیز کنید…

در نظر بگیرید که در سایت رقیب شما چه نکاتی در مورد محتوا در نظر گرفته شده است. می‌توانید از محتوای آنها ایده گرفته و از آنها در سایت خود استفاده کنید. برای آنکه بتوانید به تمام صفحات ایندکس شده یک سایت دسترسی داشته باشید، عبارت زیر را در گوگل جستجو کنید:

Site: نام سایت مورد نظر

محتوای مربوط به صفحه اصلی سایت رقیب را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کرده و سپس آنها را در کسب و کار خود به کار ببرید. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، باید صفحه محصولات را نیز بررسی کنید تا ببینید، چه چیزهایی باعث افزایش رضایت، فروش و … شده است.

مقایسه کنید…

اکنون که سایت رقبایتان را پیدا کرده‌اید، باید آن را با سایت خود مقایسه کنید. فرض کنید در یک عبارت کلیدی رقیب شما رتبه دارد، اما شما در آن رتبه‌ای را ندارید، بنابراین باید آن را در برنامه خود قرار دهید. اگر سایت شما تازه راه افتاده سعی کنید با کلمات کلیدی ساده‌تر شروع کنید. به جز این باید به لینک دهی، رپورتاژها، ساختار و … نیز توجه کرده و آنها را سایت خود مقایسه کنید.

کلمات کلیدی هدف را پیدا کنید…

اکنون به مرحله رسیدگی به سایت خود رسیده‌اید. در این مرحله مطمئنا لیستی از کلمات کلیدی را در دست دارید، که باید آنها را در سایت خود به کار ببرید. اما قبل از آنکه تولید محتوا را شروع کنید، باید به دنبال پاسخ سوالات زیر باشید:

  • آیا دامنه شما از اعتبار کافی برخوردار است؟
  • تعداد بک لینک هایی که در سایت شما ایجاد شده چقدر است؟
  • آیا فعالیتی را در شبکه‌های اجتماعی دارید؟
  • سن دامنه شما چقدر است؟

ممکن تنها به همین دلایل نتوانید جایگاه خوبی را در گوگل به دست آورید. همه این موارد از نظر گوگل اهمیت دارند. بنابراین تنها محتوا و پیدا کردن عبارات کلیدی، راهگشای شما به رتبه‌های برتر نخواهد بود.

بک لینک ها را پیدا کنید…

سخت‌ترین کار شما در رقابت با سایت‌های مشابه با کسب و کارتان، پیدا کردن سایت‌های معتبری است که بتوانید از آنها بک لینک دریافت کنید. بک لینک اعتبار زیادی را به سایت شما می‌بخشد. باید یک استراتژی مناسب را برای آنها در نظر بگیرید. این کار با بررسی رقبا راحت تر خواهد شد. می‌توانید لیست بک لینک‌های سایت رقبای خود را از سایت‌های مخصوص آن به دست آورید.

AHREF و MOZ دو سایت مهم برای پیدا کردن بک لینک در مراحل بررسی سایت رقباست.

شبکه های اجتماعی را بررسی کنید…

باید شبکه‌های احتماعی رقبایتان را هم بررسی کنید. آیا فعالیت آن به صورت گسترده است یا تنها به عنوان تبلیغات جزئی از این فضا استفاده می‌کنند؟ باید به صورت کاملا هدفمند این پلتفرم‌ها را بررسی کرده و از آنها برای راه اندازی شبکه‌های اجتماهی کسب و کار خود ایده بگیرید. هشتگ‌ها، دیزاین و … را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف آن را به دست آورید.

در نقش یک مشتری باشید…

سایت رقیبتان را به عنوان یک مشتری بررسی کنید. ببینید که از زمان انتخاب محصول تا ثبت سفارش و در نهایت پرداخت چه فرایندهایی طی می‌شود؟ می‌توانید با کارشناسان فروش این کسب و کارها تماس بگیرید و از نحوه مشتری مداری آنها آگاه شوید. نقاط قوت و ضعف این فرایند را بررسی کرده و در نهایت آنها را برای خدمات خود به کار ببرید.

یک جدول تهیه کرده و تمامی این موارد را در آن جای دهید.

مهمترین ابزارها برای بررسی سایت رقبا کدامند؟

بررسی سایت رقبا
  • SEMrush: این ابزار اطلاعات مهمی را در مورد سئوی سایت شما در اختیارتان قرار خواهد داد. از میان این موارد می‌توانیم به تحقیق کلمات کلیدی، بررسی سایت رقبا از مناظر مختلف، آنالیز سایت و تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها اشاره کنیم. این ابزار هم به صورت رایگان و هم با خرید اشتراک در اختیار شماست.
  • socialmention: این ابزار بیشتر برای بررسی سایت رقبا در شبکه‌های اجتماعی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • Ahref: برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. لیستی از بک لینک‌های مهم سایت رقیب شما را در اختیارتان قرار خواهد داد.
  • Majestic: این ابزار برای بررسی لینک مناسب است.
  • Open Site Explorer: این ابزار برای بررسی لینک مناسب است.
  • Open Link Profiler: این ابزار برای بررسی لینک مناسب است.
  • Web Me Up: این ابزار برای بررسی لینک مناسب است.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، روش‌های زیادی برای بررسی سایت رقبا وجود دارد که در این مطلب به چند مورد از آنها اشاره کردیم. در واقع اولین قدم برای سئوی سایت و قرار گرفتن در رتبه‌های بالای گوگل، انجام همین مراحل است. اگر هنوز سایتی را برای کسب و کار خود راه اندازی نکرده‌اید، می‌توانید از سایت ساز افگیگا برای ایجاد یک سایت با کمترین هزینه استفاده کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *