آموزش ساخت سافت باکس با کمترین هزینه

آموزش ساخت سافت باکس

آموزش ساخت سافت باکس با کمترین هزینه

آموزش ساخت سافت باکس یکی از روش‎های اصلی برای نورپردازی در فیلمبرداری و تولید محتوای ویدئویی و عکاسی است. کار با این ابزار بسیار آسان بوده و نور از متریال خود عبور دارد و پس از پراکنده کردن آن را نرم و روی سوژه می‌تاباند.

زمانیکه نور به دیواره‌های آن تابیده می‌شود نیز منعکس شده و به سطح روشن می‌تابید و بنابراین نور نهایی ملایم‌تر خواهد شد. برای سافت باکس می‌توانید از فلش عکاسی یا منبع نوری استفاده کنید که همانند لامپ باشد. نوری که از سافت باکس خارج می‌شود ملایم و نرم است. مطمئنا خرید سافت باکس نیازمند پرداخت هزینه است اما می‌توانید با روشی ساده و با کمترین هزینه این ابزار را در منزل خودتان تهیه کنید. باید قبل از شروع ساخت مواد زیر را آماده کنید:

فویل آلومینیومی
کاغذ آشپزی (کاغذ روغنی)
مقوای بریستول مشکی (یا هر کاغذ ضخیم مشکی دیگر)
چسب قطره ای یا نوار چسب دوطرفه
قیچی
تیغ کاتر (موکت بری)
خط کش
مداد
منبع نور (لامپ یا فلش)

آموزش ساخت سافت باکس

آموزش ساخت سافت باکس
مراحل آموزش ساخت سافت باکس

با فراهم کردن موادی که در اینجا به آنها اشاره شد، باید مراحل زیر را برای آموزش ساخت سافت باکس انجام دهید:

  • برای شروع آموزش ساخت سافت باکس، با کشیدن 3 خط عمودی و 3 خط افقی، یک صفحۀ شطرنجی با 4 ستون و 4 ردیف یکسان بسازید.
  • مقوا را برگردانید (پشت و رو کنید). باریکه های نوار چسب دوطرفه را روی قسمتی که علامت گذاری نشده (پشت مقوا) قرار دهید تا تقریبا تمام سطح آن پوشانده شود.
  • پوشش روی سطح نوار چسب های دوطرفه ای را که چسبانده اید، بردارید تا سطح چسبندۀ آنها نمایان شود. حالا، فویل آلومینیومی را به مقوا بچسبانید. تا آنجایی که می توانید، سطح مقوا را با فویل پوشش دهید.
  • مقوا را در راستای خط عمودی بالایی و پایینی تا بزنید. با این کار مقداری چین و تا خوردگی در راستای عمودی ایجاد می‌شود. قسمت‌های تا شده را باز کنید و همان کار را این بار برای خط‌های افقی تکرار کنید. مقوا را به همان حالت تا شده باقی بگذارید.
  • گوشه‌های مقوا را به سمت خطی که نزدیک‌ترین خط به گوشه است، تا بزنید و یک هشت ضلعی ایجاد کنید. (از روی شکل بهتر متوجه می شوید.)
  • باریکه‌های نوار چسب دو طرفه را به زیر گوشه های تا شده بچسبانید تا بتوانید آنها را به مقوا متصل کنید.
  • همان کارها را برای کناره های مقوا انجام دهید و آنها را به سمت بیرون تا نزدیکی گوشه ها، تا بزنید. با این کار لبه ها را درست می کنید.
  • حالا کمی دقت کنید. با هر دست خود، یکی از لبه ها را بین انگشتان و شست خود بگیرید و شروع به دور کردن دو لبه از یکدیگر کنید. با انجام این کار، خواهید دید که سطوح مختلف مقوا به سمت بالا حرکت می کنند و از جایشان بلند می شوند تا یک جعبه را تشکیل دهند.
  • ساختار جعبه را مستحکم کنید. برای این منظور، گوشه ها را به آرامی فشار دهید.
  • منبع نور خود را بیاورید. آن را در مرکز جعبه قرار دهید و دور تا دور آن را خط بکشید. این همان دریچه ای خواهد بود که شما منبع نور تان را وارد آن می کنید.
  • ناحیه ای را که برای دریچه مشخص کرده اید، به هشت قسمت تقسیم کنید و با کاتر، روی خط های هر قسمت را ببرید. سپس زبانه های ایجاد شده را به سمت بیرون تا بزنید.
  • یک ورق کاغذ روغنی مخصوص آشپزی (یا هر کاغذ نازک دیگر) را بردارید. آن را روی قسمتِ باز جعبه قرار دهید و با هر نوع چسبی که دوست دارید، به جعبه متصل کنید (اگر می خواهید یک باکس با قابلیت تا شدن بسازید، می توانید به جای چسب قطره ای یا نوار چسب، از چسب کفش استفاده کنید.)
  • منبع نور خود را با زبانه های دریچه، داخل آن، جا گیر کنید . سافت باکس تان را با استفاده از یک بند پلاستیکی، روی منبع محکم کنید.

اکنون آموزش ساخت سافت باکس به پایان رسیده و می‌توانید از آن برای عکاسی و ضبط ویدئو استفاده کنید.

سوالات پرتکرار در مورد آموزش ساخت سافت باکس

از چه مقوایی برای درست کردن سافت باکس استفاده کنیم؟

یک جعبه محکم و البته قابل تا کردن برای اینکار مناسب است.

نوار چسب باید از نوع خاصی باشد؟

نوار چسب دو طرفه برای اینکار مناسب است.

سافت باکس برای چه محصولاتی مناسب است؟

محصولاتی که ابعاد آن با ابعاد سافت باکس متناسب باشد.