آموزش ساخت تقویم محتوایی در 8 مرحله

آموزش ساخت تقویم محتوایی در 8 مرحله

در این مطلب قصد داریم تا به طور مرحله به مرحله آموزش ساخت تقویم محتوایی را به شما بیان کنیم. زمانی که می‌خواهید یک تقویم محتوا ایجاد کنید باید فضایی را برای هر یک از موارد زیر در نظر بگیرید. به طور کلی در یک تقویم محتوایی موارد زیر باید قرار داده شود:

  • عنوان پست
  • توضیحات
  • منابع
  • کلمات کلیدی
  • زمان انتشار محتوا
  • نویسنده
  • محل انتشار محتوا
  • نوع محتوا
  • وضعیت

آموزش ساخت تقویم محتوایی به صورت مرحله به مرحله

آموزش ساخت تقویم محتوایی

در این مطلب می‌خواهیم نحوه نگارش محتوا را به شما آموزش دهیم. تنها 8 مرحله برای آموزش ساخت تقویم محتوایی وجود دارد:

1. تحقیق کنید…

در مرحله اول از آموزش ساخت تقویم محتوایی باید مخاطبان خود را بشناسید. این کار با استفاده از تحقیق در مورد مخاطبان آغاز می‌شود. پرسونای مخاطب را بررسی کنید و ببینید بیشتر در چه سن و گروهی هستید. برای اینکار می‌توانید با بخش فروش مشورت کنید. همچنین از میان کامنت و سوالاتی که مخاطبانتان در سایت پرسیده‌اند، این اطلاعات را حمع آوری کنید. این موضوع را نیز در نظر بگیرید که مخاطبان شما در چه پلتفرم‌هایی بیشتر فعالیت دارند؟ این مکان‌ها فضاهای خوبی برای انتشار محتوای شماست. در نهایت نیز با استفاده از ابزراهایی مانند Google Trend، محتواهای پربازدید و عبارات کلیدی را در حوزه کسب و کارتان پیدا کنید.

2. اهداف خود را تعیین کنید…

هدف شما از تولید محتوا چیست؟ پاسخ به این سوال می‌تواند، چند دلیل باشد. آیا به دنبال افزایش آگاهی از برند خود هستید، یا می‌خواهید ترافیک سایت خود را افزایش دهید؟ آیا یک فروشگاه هستید که نیازمند معرفی محصولات خود هستید یا قصدتان افزایش فروش است؟

3. کلمات کلیدی‌تان را پیدا کنید…

برای آنکه بتوانید تقویم محتوایی خود را ایجاد کنید، باید با تیم سئوی محموعه خود در ارتباط باشید. این افراد کلمات کلیدی پر سرچ را در حوزه کسب و کار شما در اختیارتان قرار خواهند داد. البته ابزارهایی مانند keywordtool.io و kwfinder نیز در پروسه پیدا کردن این عبارات به شما کمک می‌کنند. همچنین از داده‌هایی که Google Analytics و Serch console در اختیارتان قرار می‌دهد، استفاده کنید.

4. منابع مورد نیازتان را پیدا کنید…

اکنون باید به دنبال منابع باشید. بودجه خود را از قبل تعیین کنید و بر اساس آن منابعی که نیاز دارید، را تهیه کنید. زمان و نیازهای خود را تهیه کنید. اگر محتوای شما ویدئویی است باید فردی را برای ضبط در نظر بگیرید. همچنین افراد و ابزارهای ادیت را از قبل تهیه کنید. تعداد محتواها را مشخص کرده و اگر به نویسنده نیاز دارید، با پرداخت هزینه آنها را استخدام کنید. در نظر داشته باشید که اعضای تیم محتوای شما باید شامل نویسنده، گرافیست، طراح و تولید ویدئو و مدیر شبکه‌های اجتماعی باشد.

5. فهرست ایده های خود را ایجاد کنید…

اکنون کلمات کلیدی خود را پیدا کرده و نیازمند ایجاد ایده‌های مختلف هستید. باید این موارد را دسته بندی کنید. سپس آنهایی که غیر ضروری هستند را حذف و موارد مهم را در الویت قرار دهید.

6. قالب محتوایی و رسانه مناسب را انتخاب کنید…

در این مرحله از ایجاد تقویم محتوا، مخاطبان خود را شناخته‌اید، کلمات کلیدی را استخراج کرده‌اید و نوبت به انتخاب قالب محتوا رسیده‌ است. قالب محتوایی شما می‌تواند به صورت پست وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی یا محتوایی ویدئویی و پادکست باشد. باید کسب و کار خود را بشناسید و ببینید کدام نوع برای آن مناسب‌تر است؟

7. چیدمان خود را انجام دهید…

با پیدا کردن تمام این موارد اکنون باید موضوعات خود را در تقویم محتوایی خود بچینید. نحوه چینش محتواها باید بر اساس مناسبت‌ها و موضوعات ترند باشد. نویسنده را مشخص کنید. سعی کنید برنامه را طوری قرار دهید که قابلیت جابجایی یا تغییر داشته باشد. تولید کنندگان محتوا را بر اساس قابلیت‌هایشان بچینید.

8. نتایج را بررسی کنید…

در آخرین مرحله از آموزش ساخت تقویم محتوایی، باید ستونی را به بررسی محتوا اختصاص دهید. مشکلاتی که برای هر کدام از این موارد ایجاد شده، را وارد کنید تا بتوانید در ماه‌های بعدی آنها را کامل کنید. میزان ارتباط کاربرانتان با محتوا را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل آنها را برطرف کنید.

سخن پایانی

آموزش-ایجاد-تقویم-محتوایی

تقویم محتوایی روش اصلی بازاریابی دیجیتال است. باید این کار را در روزهای اولیه ورودتان به فضای آنلاین انجام دهید. پس از مطالعه کامل آموزش ساخت تقویم محتوایی، برای آنکه بتوانید تقویم محتوایی ایجاد کنید، باید از ابزارهای ساخت تقویم محتوایی کدامند؟ استفاده کنید که در مقاله مربوط به آن به طور کامل توضیح داده شده است.