گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل چگونه کار می کند؟
گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل چگونه کار می کند؟ اگر در حوزه بازاریابی محتوا و سئو فعالیت داشته باشید، احتمالا داشتن اطلاعات کافی، در مورد نحوه عملکرد گوگل برایتان جذاب خواهد بود. مقالات بسیار زیادی در مورد این فرایند وجود دارد که در اینجا می‌خواهیم به آنها اشاره کنیم. داشتن اطلاعات لازم، به درک بیشتر انجام برخی از فعالیت‌ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند.

گوگل چگونه کار می کند؟

گوگل

گوگل یک شرکت بزرگ امریکایی است که در حوزه فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار فعال است. موسسان اصلی آن لری پیج و سرگئی برین بودند که آنها را با نام مردان گوگل می‌شناسند. این پلتفرم اکنون یکی از مهمترین فضاهای آنلاین است که نسبت به دیگر موتورهای جستجو بیشتر از آن استفاده می‌شود. الگوریتم‌های جستجوگر گوگل، در نهایت در رتبه بندی محتوا و سایت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به طور کلی، سه مرحله برای این فرایند وجود دارد:

1-خزیدن یا Crawling

اولین مرحله‌ای که در فرایند شناسایی سایت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، خزیدن یا کراول کردن است. خزنده‌ها یا ربات‌هایی که درون این پلتفرم هستند، در سایت شما خزیده و صفحات جدیدی که شما در سایتتان قرار داده‌اید را پیدا می‌کنند. اگر شما در سایت خودتان لینک‌های خارجی و داخلی متنوعی را قرار دهید، گوگل دسترسی آسانتری را به تمام صفحات خواهد داشت. با خزیدن بیشتر، میزان ایندکس نیز بیشتر شده و در نهایت سایت شما بهتر شناسایی می‌شود. هر سایتی یک سهم مشخصی از کراول کردن را دارد. بنابراین بهتر است صفحاتی که از اهمیت بالاتری در سایتتان برخوردار هستند را از طریق تکنیک‌های سئو در اختیار ربات جستجوگر گوگل قرار دهید.

2- ایندکس شدن یا Indexing

در مرحله دوم گوگل آدرس سایت‌های مختلف را بررسی و آنها را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. با این کار محتوای صفحه را بررسی کرده، تصاویر را با دقت دیده و از فایل‌هایی که درون یک صفحه قرار داده‌اید، بازدید می‌کند. در نهایت نیز با دریافت اطلاعات کافی در مورد آن صفحه آن را در دیتابیس خود به عنوان صفحات ایندکس شده ذخیره می‌کند.

برای دریافت امتیاز از دو مرحله بالا، باید بیشترین توجه خود را به سئوی فنی سایتتان اختصاص دهید و تمام قسمت‌ها شامل سورس سایت تا دیگر بخش‌های آن را به خوبی بررسی و بهینه کنید. استفاده از کدهای درست در سئو و لینک‌های مناسب از اصلی‌ترین کارهایی است که در این فرایند باید انجام دهید.

3. رتبه بندی

سومین بخش در فعالیت‌های گوگل، رتبه بندی است که در جستجوی عبارات کلیدی بهتر و مرتبط با الگوریتم‌های گوگل است. در این مرحله رتبه بندی سایت‌ها انجام شده و سایت‌هایی انتخاب می‌شوند که با الگوریتم‌های گوگل در ارتباط و سازگار هستند.

بسیاری از الگوریتم‌های گوگل هنوز شناخته نشده‌اند…

این الگوریتم‌ها بسیار زیادند و تا به امروز کسی نتوانسته از دقیق‌ترین آنها باخبر شود. گوگل به هیچ عنوان الگوریتم‌های خود را به کاربران لو نمی‌دهد. این به دلیل رباتی نشدن رفتار کاربران و ایجاد ناامنی در فضای آنلاین است.

علاوه بر این بر ملا شدن الگوریتم‌ها، باعث می‌شود تا ارزش آن کمپانی کم شود. زمانیکه الگوریتم‌ها در گوگل، عمومی شود، هر فردی به راحتی می‌تواند از آن سو استفاده کند و این یعنی پایان کار شرکت بزرگ گوگل و سایت‌هایی که در فضای آنلاین فعال هستند!!!

با وجود این موارد اغلب بازاریابان و دیجیتال مارکترها ترجیح می‌دهند که بر اساس درک و تجربه خودشان به این الگوریتم‌ها دست پیدا کرده و با استفاده از آن مسیری را طی کنند. به همین دلیل شیوه‌های متفاوتی برای کار سئوکاران وجود دارد.

گوگل به معنا و هدف جستجو اهمیت می‌دهد…

الگوریتم های گوگل

در یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل در نظر گرفته، نکته مهم هدف از جستجوست. کارهایی که گوگل در این هدف گذاری انجام می‌دهد، محافظت شده بوده و اطلاعات دقیقی در مورد آنها در دست نیست. اما با کمی منطق می‌توان به این موضوعی که گوگل مطرح کرده پی برد و آن هم استفاده از عبارات کلیدی هدفمند با آن چیزی است که کاربر در جستجوی آن است.

حتی اگر عباراتی با زبانی دیگر یا به اشتباه جستجو شود، نیز از نظر گوگل شناخته شده بوده و در نهایت هدف مشخص می‌شود. یا گاهی بر اساس مکان جستجویی که کاربر آن را جستجو می‌کند، نیز این رتبه بندی را انجام می‌دهد. به عنوان مثال:

  • شرکت طراحی سایت در غرب تهران
  • Website design company in West Tehran
  • AV;J XVHPD SHDJ NV YVF JIVHK

گزینه اول و دوم لیستی از سایت‌های غرب تهران را به شما نشان می‌دهد. گزینه سوم تایپ اشتباهی است که فردی با ذهنیت فارسی بودن کیبورد خود در گوگل جستجو کرده است. اما با کمال تعجب دقیقا لیستی از شرکت‌های طراحی سایت غرب تهران را نمایش می‌دهد. این یعنی هوشمند بودن گوگل نسبت به جستجوهایی که کاربران انجام می‌دهند.

گوگل به دنبال یک مسیر درست در سایت شماست…

گوگل می‌گردد و لینک‌ها را دنبال می‌کند. این ربات از صفحه‌ای به صفحه دیگر رفته و پایشگر، ایندکس و الگوریتم خود را در این فضا رها می‌کند. با استفاده از جستجوگر، دنبال لینک‌ها می‌گردد، زمانی که پایشگر ساتی شما را پیدا کند، آن را ایندکس می‌کند و سپس بر اساس الگوریتم خود آنها رتبه بندی می‌کند.

در اولین صفحه نتایج گوگل تقریبا 7 تا 10 سایت قرار می‌گیرند که به رقابت با یکدیگر در این فضا پرداخته‌اند. این صفحه شامل مرتبط‌ترین نتایجی است که توسط کاربران جستجو شده است. برخی از نتایج نیز با پرداخت هزینه بوده و جزو سایت‌های تبلیغاتی هستند. این رتبه بندی گوگل بر اساس همان معیارهایی است که تعیین کرده و بسیاری از آنها ناشناخته است.

گوگل به لینک‌های سایت شما امتیاز می‌دهد…

لینک دهی در گوگل

لینک‌هایی که در صفحات مختلف سایت شما وجود دارد، باید از نظر گوگل بررسی شده و تنها آنهایی نمره خوب دریافت خواهند کرد که از نظر گوگل مناسب باشند. هم لینک‌های داخلی و هم خارجی در رتبه بندی گوگل موثر بوده و ارزش آنها متفاوت است. اگر لینک شما از سایت‌هایی باشد که مورد تایید گوگل نیست، جریمه خواهید شد.

سخن پایانی

گوگل روی سایت‌های سئو شده حساسیت بیشتری داشته و علاقه خود را نسبت به آنها نشان داده است. سئوی یک سایت باید براساس فوانین و الگوریتم‌هایی باشد که گوگل تعیین کرده است. اگرچه هنوز هم بسیاری از آنها گنگ و ناشناخته هستند. در این مقاله از سایت ساز افگیگا سعی کردیم تا شما را با کاملترین اطلاعاتی که در مورد عملکرد گوگل در دستمان است آشنا کنیم تا بتوانید مسیر پیش رویتان را به ذهنی باز طی کنید. شما هم اگر تجربه‌ استفاده از الگوریتم‌های گوگل را داشته‌اید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *