چند فروشندگی چیست؟

چند فروشندگی چیست؟
چند فروشندگی

چند فروشندگی چیست؟ این عبارت را با نام Multi-Vendor یا مارکت پلیس MarketPlace نیز می‌شناسند. عملیاتی که در طی آن فروش محصولات و کالاها در کنار بقیه برندها انجام شده و در فضای آنلاین به میزان زیادی اجرا می‌شود. این مطلب توضیحات کاملی را در مورد این سیستم در سایت‌های مختلف به شما ارائه داده است.

سیستم چند فروشندگی چیست؟

چندفروشندگی

این سییستم را می‌توانیم شبیه به یک فروشگاه اینترنتی بدانیم که در داخل آن تعداد زیادی فروشنده قصد فروش محصولات یا خدماتشان را دارند. این فروشنده‌ها در این سایت توسط کاربران انتخاب شده و در نهایت خدمات یا کالاihیشان خریداری خواهد شد. نمونه این پلتفرم‌ها را در ایران و خارج از کشور نیز می‌بینیم که بسیار معروف هستند.

معمولا در سایت‌هایی که سیستم چند فروشندگی فعال است، کاربران زیادی وارد می‌شوند. دقیقا به همین دلیل است که یک فروشگاه آن مکان را برای ارائه خدمات خود انتخاب می‌کند. این فروشگاه بستری است که بیشترین تمرکز خود را روی تبلیغات و زیرساخت‌هایی می‌کند که باعث جلب بیشتر مشتری شده و این دقیقا همان چیزی است که فروشندگان به آن احتیاج دارند.

مزایای ایجاد سیستم چند فروشندگی چیست؟

اکنون سوال اینجاست که مزایای استفاده از چند فروشندگی چیست؟ این سیستم چه سودی برای مدیر این سایت‌ها دارد؟ مطمئنا هیچ فردی محیطی رایگان را برای فروشنده‌ها ایجاد نمی‌کند. هر فروشنده‌ای که از خدمات موجود در وبسایت این افراد استفاده کند، باید کارمزد یا کمیسیونی را به او بدهد. این مبلغ در بدو ورود او به این فضا اعلام خواهد شد. اجازه دهید با یک مثال این فرایند را برایتان ساده‌تر کنیم:

فرض کنید که کار شما طراحی قالب‌های آماده سایت‌های وردپرسی است اما هنوز به طور کامل شناخته شده نیستید. برای آنکه بتوانید محصولات خود را در این فضا به فروش برسانید، باید به دنبال یک فضای مناسب بگردید. فرض می‌کنیم سایت ساز افگیگا که زمینه کاری‌اش مشابه شماست، قابلیت چند فروشندگی را در اختیارتان قرار داده است. با گفتگو با مدیر این سایت، می‌توانید قالب‌های خود را در این مکان در معرض فروش برسانید. اما به ازای فروش آنها کارمزدی یا کمیسیونی را به آن پرداخت کنید.

این تنها یک مثال بود. مطمئنا سایت‌های زیادی هستند که امکان چند فروشندگی را دارند و البته کسب و کارهای زیادی نیز وجود دارند که تمایل دارند، محصول خود را درون این پلتفرم‌ها با پرداخت هزینه‌ای کم قرار دهند.

شما هم می‌توانید یک پلتفرم چند فروشندگی ایجاد کنید!!!

اگر شما هم سایتی دارید که بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا با استفاده از سایت ساز افگیگا طراحی شده می‌توانید امکان چند فروشندگی را در آن فعال کنید. افزونه‌ این ویژگی در این فضا قرار دارد که امکانات بسیار زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از سیستم چند فروشندگی چیست؟

چندفروشندگی

مطمئنا این سیستم به اندازه‌ای بازخورد دارد که بسیاری از کسب و کارها به سراغ آن رفته‌اند. برخی از مزایای استفاده از این سیستم عبارتند از:

  1. در سیستم چند فروشندگی نیازی به طراحی سایت و در نتیجه صرف هزینه‌های مختلف نخواهید داشت. این ویژگی به خصوص برای کسب و کارهایی که به تازگی کار خود را آغاز کرده‌اند یا افرادی که بودجه زیادی برای کسب و کارشان ندارند، مناسب‌تر است.
  2. در این سیستم هیچ گونه پرداختی بابت تبلیغات اضافه نخواهید داشت. همان سایتی که خدمات و محصولات شما را در داخل خود قرار داده، موظف است با تبلیغات آنلاین سایت خود را در رتبه‌های بالا نگه دارد.
  3. سایت‌های چند فروشندگی باعث می‌شوند تا محصولات و خدمات شما بهتر و بیشتر به فروش رود.
  4. معمولا تنوع بالایی از محصولات در این سایت‌ها وجود دارد که باعث جلب مشتریان متنوعی خواهد شد.
  5. روند خرید محصول و کالاهای شما در سایت‌های چند فروشندگی بسیار ساده است.
  6. در این سایت‌ها مدیر، به راحتی تمامی مراحل خرید شما را کنترل می‌کند.
  7. شما می‌توانید مبالغ دریافتی خود از این سایت‌ها و درامدی که از فروش محصولات و خدمات خود دارید، را به راحتی کنترل کنید.
  8. این پلتفرم‌ها گاهی کوپن‌های مخصوصی را در اختیار مشتریان شما قرار می‌دهند تا از تخفیفات ویژه بهره‌مند شوند.

چگونه Market Place را روی سایت خود فعال کنیم؟

برای آنکه بتوانید سایت خود را به حالت چند فروشندگی تبدیل کنید، می‌توانید از سه روش استفاده کنید:

استفاده از اسکریپت

اسکریپت‌های متفاوتی برای اضافه کردن قابلیت چند فروشندگی در سایت‌ شما وجود دارد که یکی از آنها دکان است. البته می‌توانید به راحتی از سایت‌های خارجی که دارای لایسنس باز هستند، اسکریپت‌های مختلف را خریده یا دانلود کنید و با فارسی سازی شان آنها به راحتی روی فروشگاه خود نصب کنید.

استفاده نمودن از قالب‌ های آماده

برای آنکه بتوانید یک سایت چند فروشندگی را ایجاد کنید، می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید. سایت سازهای مختلفی مانند افگیگا و وردپرس که قالب‌هایشان به صورت آماده است، افزونه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که در نهایت سایت شما را به سمت چند فروشندگی می‌برد. معمولا این قالب‌ها سرعت بالایی دارند و هزینه راه اندازی‌شان بسیار کم است. در اغلب قالب‌های آماده افگیگا قابلیت نصب افزونه‌های چند فروشندگی وجود دارد.

قالب‌های اختصاصی

در برخی مواقع شما تمایل دارید که یک سایت اختصاصی با قالب‌هایی داشته باشید که به صورت تخصصی برای شما طراحی شده باشد. در این حال باید از برنامه نویس خود بخواهید تا قابلیت چند فروشندگی را در آن ایجاد کند. معمولا این روش هزینه بالاتری را برایتان در پی خواهد داشت.

سخن پایانی

چندفروشندگی

مراحل ورود محصول تا ثبت سفارش و نهایی شدن خرید کاربر در چند مرحله و در کوتاهترین زمان در این سایت‌ها انجام می‌شود. در اینجا مراحل مربوط به این فرایند را به شما نشان داده‌ایم:

  1. فروشنده در سایت چند فروشندگی ثبت نام می‌کند. (ثبت به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه است)
  2. فروشنده محصول خود را ثبت و بارگذاری می‌کند.
  3. مشتری خرید خود را آغاز کرده و هزینه را پرداخت می‌کند.
  4. مدیر فروشگاه هزینه کمی را در هر معامله دریافت می‌کند.
  5. اغلب مبالغ دریافتی و پرداختی‌ها ابتدا به مدیر و سپس به فروشنده می‌رسد.
  6. تحویل محصول توسط فروشنده و گاهی مدیر انجام می‌شود.
  7. محصول معیوب به فروشنده یا مدیر پس داده می‌شود.

تمام این مراحل به صورت کاملا مشخص در پنل کاربردی مدیر سایت و فروشنده قرار خواهد گرفت. بنابراین هر دو از تمام آنها باخبرند. در برخی از سایت‌ها نیز قوانین خاصی برای فروشنده در نظر گرفته می‌شود که باید آنها را رعایت کنید، در غیر اینصورت شامل جریمه خواهد شد. اغلب قالب‌هایی که در سایت افگیگا وجود دارند نیز قابلیت تبدیل به مارکت پلیس ار دارند.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *