پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب چیست؟
پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب چیست؟ شاید بسیاری از ما هنوز هم با واژه پرسونای مخاطب غریبه باشیم. کلمه‌ای که بیشتر حس و حال یک کلمه سنگین و ارزشمند را به ما می‌دهد تا مفهومی دقیق و واضح!!! اما می‌خواهیم در این مطلب یک بار برای همیشه، این موضوع را حل کنیم. پس از پایان این مقاله به خوبی متوجه خواهید شد که پرسونای مخاطب چیست و چرا استفاده از آن در کسب و کار شما اهمیت دارد؟ اگر شما هم به دنبال یافتن این پرسش‌ها هستید، این مطلب را از دست ندهید.

پرسونای مخاطب چیست؟

اولین چیزی که باید با آن آشنا شویم، یک تعریف کلی از پرسونای مخاطب است؟ این واژه پر از رمز و رازهایی است که دانستنشان به استفاده بهتر از آنها کمک می‌کند. پرسونای مخاطب، شامل ایده‌هایی است که در ذهن ما وجود داشته و شامل تمام مخاطبانمان می‌شود. اجازه دهید این موضوع را کمی روشن‌تر کنیم…

فرض کنید، شما مجموعه‌ای از مخاطبان را دارید. باید برای دستیابی به واکنش‌های بهترشان پرسونا طراحی کنید. این پرسوناها کاراکترهایی خیالی هستند که برگرفته از الگوهای رفتاری، هدف‌ها، نیازها و ویژگی‌های مشتریان شما طراحی می‌شوند. با این کاراکترها که ساخته خود شماست، می‌توانید بازاریابی خود را دقیقا متناسب با آنچه که مشتری به آن احتیاج دارد، انجام دهید.

البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که پرسونا اگرچه کاراکتری خیالی است، اما ویژگی‌های او بر حسب بررسی و تحقیقات شما به دست آمده است. برای ساخت یک پرسونای صحیح و به کار گرفتن آن در مبحث بازاریابی، کلیه مراحل باید با تحقیقات کامل و دقیق انجام شود.

اهمیت استفاده از پرسونای مخاطب چیست؟

چرا پرسونای مخاطب مهم است؟

شناخت پرسونای مخاطب، درک عمیق تری از مخاطبان را به شما می‌دهد. عدم اطلاعات کافی در مورد این ویژگی باعث هدر رفتن وقت و هزینه شما خواهد شد. بنابراین مزایای این ابزار را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم. این تاثیرات را در صورتی خواهید دید که پرسونای مخاطب خود را به درستی طراحی کرده باشید:

  1. با پرسونای مخاطب می‌توانید، چالش‌های پیش رویتان را بشناسید و با توجه به آن با نیازها و خواسته‌های مخاطبانتان آشنا شوید.
  2. پرسونای مخاطب به شما کمک می‌کند تا بفهمید، چه چیزی برای مخاطبان شما مهم بوده و به طور کلی به چیزهایی اهمیت می‌دهند؟
  3. پرسونای مخاطب باعث می‌شود تا بفهمید کسب و کار خود را در چه مکانی باید صرف کنید.
  4. باعث افزایش وفاداری مخاطبان شما شده و رضایت انها را به دنبال دارد.

روش‌های شناخت پرسونای مخاطب چیست؟

برای آنکه بتوانید پرسونای مخاطب را بشناسید باید چند سوال را از خود بپرسید. به دنبال ویژگی‌هایی باشید که در افراد مختلف وجود دارد:

  1. سن مخاطبان شما چقدر است؟
  2. جنسیت آنها چگونه است؟
  3. مخل زندگی آنها در کحاست؟
  4. میزان درآمد مخاطبان شما به چه صورت است؟
  5. تحصیلاتشان در چه زمینه‌ای است؟
  6. خانواده آنها در چه سطحی است؟
  7. علایقشان چگونه است؟

کاربرد پرسونای مخاطب در تولید محتوا…

جایگاه پرسونای مخاطب در تولید محتوا

فرض کنید محتوای پیش روی شما را قرار باشد، به صورت کاملا کودکان بنویسیم. به نظر شما در سایت افگیگا وجود محتوایی با این لحن مناسب است؟ اینجاست که نقش پرسونای مخاطب بیشتر از قبل مشخص می‌شود. برای تولید محتوا و تعیین استراتژی‌های آن پرسونای مخاطب بسیار مهم و تاثیرگذار است.

شناخت پرسونا، تاثیر گذاری مطلب را بیشتر از قبل خواهد کرد. در واقع این محتوا، اطلاعات دقیقی را در اختیار فردی که در حال مطالعه آن است قرار می‌دهد. اگر محتوای شما به درستی نوشته شود، مخاطبان را به طرفداران همیشگی و در نهایت به مشتری تبدیل می‌کند. پرسونای مخاطب نرخ تبدیل شما را بیشتر از قبل می‌کند. باید مخاطب بداند که محتوای تولیدی شما برای کمک به اوست، نه تنها پر کردن یک صفحه از سایتتان…

اطلاعات مورد استفاده در پرسونای مخاطب چیست؟

اطلاعات کلیاطلاعات شغلیاطلاعات سرگرمیاطلاعات سلامتیافراد تاثیرگذار در زندگی
اسم و سنشغلسرگرمی‌هایش چیست؟سالم یا بیمارچه کسانی هستند؟
میزان تحصیلاتمیزان درآمدچه نوع هیجاناتی را دوست دارد؟مشکلات بدنی
محل زندگینحوه خرید (اقساط یا نقد)
سبک زندگینگرش او در مورد پول چگونه است؟
الویت‌های زندگیسرمایه گذار است یا پس انداز می‌کند؟

یک نمونه پرسونای مخاطب…

فرض کنید، شما یک فروشگاه آرایشی دارید. برای آنکه بتوانید فروش خوبی داشته باشید، باید پرسونای مخاطب ایجاد کنید. به نظر شما در این شرایط بهترین روش طراحی پرسونای مخاطب چیست؟ برای اینکار باید دو عمل مهم را انجام دهید:

  1. مخاطبانی که در شبکه‌های اجتماعی شما قرار گرفته‌اند را بررسی کنید. این مشتریان باید دسته بندی شوند. یک دسته مربوط به افرادی است که بین 20 تا 30 سال سن دارند و دسته دیگر خانم‌های 30 تا 40 سال است.
  2. در مرحله دوم باید بررسی کنید که هر گروه به کدام محصول شما علاقه بیشتری دارد؟

با این دسته بندی می‌توانید دو پرسونای مخاطب متفاوت ایجاد کنید:

  • مریم یک دختر جوان 33 ساله است که چندین سال است مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده است. او یک کار تمام وقت دارد. علاقه زیادی به ورزش داشته و تقریبا سه روز در هفته را به این کار اختصاص داده است. او به پیشرفت کاری خود علاقه مند است. او به دنبال روش‌هایی است که بتواند پوست و موی شاداب‌تری داشته باشد. مریم علاقه‌ای به جستجو در فضای اینترنت ندارد و تنها با دیدن تبلیغات شما در پاساژ یا خیابان‌ها، شما را پیدا خواهد کرد.
  • سارا دختری 28 ساله است که علاقه زیادی به تکنولوژی دارد. او در طول روز مطالب و آموزه‌های زیادی را در زمینه علاقه خود مطالعه می‌کند. به همین دلیل است که با اکثر وسایل دیجیتال آشنایی دارد. سارا دوست دارد خودش به تنهایی کاری را راه اندازی کند و علاقه‌ای به کار برای دیگران ندارد. درآمد سارا به طور متوسط 6 میلیون تومان در ماه است که از طریق آموزش در حوزه تکنولوژی به دست می‌آورد. این میزان از درآمد را به خرید لوازم آرایش‌های ماندگار اختصاص می‌دهد تا همیشه صورتش آرایش داشته باشد. سارا همیشه به دنبال خرید لوازم آرایش در فضای اینترنت است.

مشتریان خود را بشناسید…

آیا مخاطب خود را می‌شناسید؟ اگر پاسخ شما به این سوال خیر است، بهتر است فکر ایجاد یک کسب و کار چه در فضای آنلاین و چه در فضای واقعی را از سر خود بیرون کنید. چرا که تنها در حال خرج کردن و اصراف هزینه‌های خود هستند. اولین قدم برای هر کسب و کاری شناخت مشتریان است که همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد، از طریق پرسونای مخاطب انجام می‌شود. بنابراین تجربیات خود را برای ایجاد یک پرسونا مخاطب صحیح به کار گیرید. اگر قصد فعالیت در فضای آنلاین را دارید، می‌توانید روی خدمات سایت ساز افگیگا حساب کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *