نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟
CRM

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را با نام CRM یا با مخفف Customer Relationship Management می‌شناسند. ابزرای که به کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند تا با مشتریان خود در ارتباط باشند. با اینکار فروش و ارائه خدمات بسیار ساده‌تر خواهد شد. در این مطلب می‌خواهیم با این ابزار آشنا شویم و اهمیت آن را برای کسب و کار خود بررسی کنیم.

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری چه کمکی به کسب و کار ما می‌کند؟

نرم-افزار-مدیریت-ارتباط-با-مشتری

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری به طور ساده به شما کمک می‌کند تا روی مشتریان خود تمرکز بیشتری داشته باشید، تا در نهایت کسب و کار شما بتواند دوام بیشتری داشته باشد. اینکار باعث اعتماد بیشتر مخاطبانتان به شما شده و در نتیجه تاثیر مهمی را در پیشرفت کسب و کارتان دارد.

با این ابزار می‌توانید مشتریان خود را بشناسید. آن هم از طریق یک داشبورد ساده که کار با آن بسیار ساده بوده و قابلیت تنظیم را دارد. هر آنچه که در ارتباط با مشتریان شماست، با استفاده از این ابزار قابل دریافت است. حتی می‌توانید ببینید که آیا مشتری فعلی شما سابقه خرید قبلی از شما را داشته است؟ چه مشکلاتی در سر راه مشتریان شما وجود دارد؟ آیا می‌توانید این مشکلات را حل کنید؟

آیا نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری برای سیستم شما لازم و ضروری است؟

CRM

مطمئنا با در نظر گرفتن آمار و ارقامی که در مورد شرکت‌های مختلف و نتایجی که این نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری روی سایت و فروششان داشته، می‌توانید تاثیر این ابزار را روی کسب و کار خود ببینید. بنابراین راحت‌تر می‌توانید درباره اهمیت وجود آن در کسب و کارتان تصمیم گیری کنید. اگر یک کسب و کار کوچکی دارید که به تازگی راه‌اندازی شده مطمئنا با وجود 7 چالش زیر می‌توانید به ضرورت وجود این ابزار در فضای آنلاین پی ببرید.

  • زمانیکه بخواهید اطلاعاتی را که از سمت مشتریان به سمت شما می‌آیند را مدیریت کنید.
  • زمانیکه بخواهید داده‌های مربوط به مشتریان خود را جمع‌آوری کنید.
  • زمانیکه بخواهید تیم‌های فروش خود را در هر لحظه بررسی کنید.
  • زمانیکه بخواهید خدمات مشتریان خود را بهبود ببخشید.
  • زمانیکه بخواهید مشتریان با ارزش خود را پیدا گنید.
  • زمانیکه بخواهید گزارش ی را در کوتاهترین زمان در مورد فروش خود به دست آورید.
  • زمانیکه بخواهید میزان پیشرفت کسب و کار خود را بررسی کنید.

مزایای استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

استفاده از این ابزار باعث می‌شود تا بتوانید کسب و کار خود را رشد دهید. مزایای زیر همه آن چیزی است که پس از نصب CRM روی سایت خود از آنها بهره‌مند خواهد شد:

  • امکان جمع آوری اطلاعات و داده‌های مشتریان را به شما می‌دهد.
  • امکان پیگیری فروش را به صورت یک پایگاه داده متمرکز به شما می‌دهد.
  • یک ابزار درست برای منظم کردن کارها در اختیار شم اقرار می‌دهد.
  • امکان پیگیری سریع کار را به شما می‌دهد.
  • به شما امکان طبقه‌بندی هوشمند مشتریان را می‌دهد.
  • برای ارسال پیامک گروهی، مشتریانتان را طبقه بندی می‌کند.
  • امکان دریافت گزارش کامل از فعالیت‌های کارمندان فروش و محصولات را به شما می‌دهد.
  • امکان تصمیم‌گیری استراتژیک برای فروش بالاتر در آینده را به شما می‌دهد.

آمار و نتایجی که پس از استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری برای کسب و کارهای مختلف ایجاد شده است:

%41افزایش درآمد به ازای هر کارمند فروش
%300افزایش نرخ تبدیل سرنج به مشتری
%27بهبود در نگهداری مشتریان فعلی
%23کاهش هزینه‌های مارکتینگ

انواع نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

نرم-افزار-مدیریت-ارتباط-با-مشتری-چه-کمکی-به-کسب-و-کار

حال که با این ابزار آشنا شدید، بهتر است انواع آن را نیز بشناسید تا بتوانید بهترین مدل را با توجه به کسب و کار خود انتخاب کنید:

عملیاتی

نوعی از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است که باعث آسانتر شدن، فرایند اصلی کسب و کار شما خواهد شد. در واقع نقش اصلی این ابزار، هدایت آسانتر برای فروش است. همچنین باعث می‌شود تا بتوانید قراردادها را قطعی کنید. در نهایت نیز زیرساخت‌های لازم را برای رضایت مشتریان خود فراهم کنید. این مدل برای افرادی مناسب است که فرایند فروش خطی دارند.

تحلیلی

دومین CRM بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، تحلیل‌هایی را انجام می‌دهد که در نهایت بتواند خدماتی را به آن کسب و کار ارائه دهد. به عنوان مثال انتخاب و رفتارهای مشتریان توسط این CRM ارائه می‌شود. این CRM نیز برای افرادی مناسب است که به دنبال دریافت داده‌های مربوط به مشتریان هستند.

مشارکتی

این CRM نیز برای افرادی است که می‌خواهند داده‌های بازاریابی، فروش و خدمات کسب و کار خود را با کنار هم قرار دادن مقایسه کنند. با اینکار به خوبی می‌توانند نیازها، خواسته‌ها و علایق مشتری را بررسی کنند. این نوع از CRM، برای کسب و کارهایی مناسب است که دارای شعبه‌های مختلف بوده و تیم‌های متفاوتی از فروش را دارند. همچنین افرادی که نیاز به تعامل داشته باشند نیز بهتر است از CRM مشارکتی استفاده کنند.

کدام نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را انتخاب کنیم؟

نرم-افزار-مدیریت-ارتباط-با-مشتری-چه-کمکی-به-کسب-و-کار

در میان انواع نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، باید با توجه به کسب و کارتان نوع CRM را انتخاب کنید. هر کدام از CRMها دارای مشخصاتی هستند که برای نوعی از کسب و کارها مناسب است. بهتر است برای انتخاب بهترین نوع CRM، مشخصات آنها را بررسی کنید تا در نهایت بتوانید بهترین را انتخاب کنید. اما پیشنهاد ما به شما موارد زیر است:

  • اگر به دنبال آسانتر کردن فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان خود هستید، CRM عملیاتی انتخاب بهتری است.
  • اگر به دنبالل شناسایی بهتر مشتریان خود با استفاده از داده‌ها هستید، CRM تحلیل بهتر است.
  • اگر به دنبال همگام سازی و مشارکت با مشتریان خود هستید، CRM مشارکتی بهتر است.

سخن پایانی

انتخاب یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. باید بتوانید بهترین انتخاب را برای ارتباط با مشتریان خود داشته باشید. در غیر اینصورت طولی نخواهد کشید که ارزش کسب و کار شما نزد مشتریانتان کم خواهد شد. بهترین انتخاب زمانی انجام می‌شود که اطلاعات کاملی را در مورد این ابزارها داشته باشید. این مطلب شامل همین اطلاعات است که در کاملترین حالت ممکن به شما ارائه شده است. اگر تجربه‌ استفاده از CRM را داشته‌اید آن را با ما به اشتراک بگذارید. برای آنکه بتوانید از این ابزارهای استفاده کنید می‌توانید با امکانات طراحی سایت افگیگا در اختیارتان قرار داده یک سایت‌ را راه‌اندازی کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *