طراحی سایت چیست؟ 3 ویژگی یک سایت حرفه‌ای

طراحی سایت چیست؟ 3 ویژگی یک سایت حرفه‌ای
طراحی سایت چیست

طراحی سایت چیست؟ چرا باید سایت طراحی کنیم؟ انواع طراحی سایت و ویژگی‌های هر کدام چیست؟ اگر به دنبال طراحی یا ایجاد یک سایت هستید، اینها سوالاتی است که با ورود به فضای آنلاین با آنها رو به رو خواهید شد. در ادامه این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت به فرآیند ساخت و ایجاد صفحات وب و در نهایت برپا کردن یک پایگاه اینترنتی گفته می‌شود. البته در این مسیر با واژه‌های مختلفی مانند طراحی وب سایت، وب دیزاین یا WEB DESIGN و ساخت سایت نیز رو به رو خواهید شد که همه آن یک معنی را دارند و آن هم ورود کسب و کار شما به فضای آنلاین است.

اولین وب سایت توسط تیم برنرز لی مخترع وب در اوت سال 1991 ایجاد شد. در نخستین وب سایت از hypertext و یک لینک به ایمیل استفاده شده بود. برای مشاهده این سایت می‌توانید روی لینک مربوط به آن کلیک کنید.

اولین سایت‌ها با کد های HTML نوشته می‌شدند که شامل سرتیترها، پاراگراف‌ها و هایپر لینک‌ها بود. با پیشرفت وب، زبان Html پیچیده‌تر و تکمیل‌تر شده و المان‌های بیشتری به آنها اضافه شد. با ایجاد CSS به عنوان زبان کمکی، ظاهر وب سایت‌ها پیشرفت کرده و بسیاری از مشکلات آنها برطرف شد. در نهایت نیز به همان شکلی اینروزها می‌بینید تبدیل شد.

مراحل طراحی سایت چیست؟

تعداد مراحل طراحی ثابت نبوده و نسبت به هر پروژه متفاوت است. ولی به طور کلی طراحی سایت حداقل دارای 4 مرحله است:

1. طراحی وایرفریم

در این مرحله ابتدا با توجه به هدف از طراحی و امکانات مورد نیاز یک ظاهر کلی از چینش المان‌ها طراحی می‌شود.

2. طراحی UI یا رابط کاربری

در این مرحله با توجه به وایرفریم طراحی شده، ظاهر گرافیکی سایت طراحی می‌شود.

3. کدنویسی فرانت اند

در این مرحله با توجه به رابط کاربری، ظاهر اصلی سایت پیاده سازی می‌شود.

4. پیاده سازی بک اند

در این مرحله بک اند سایت کدنویسی می‌شود. پردازش‌ها و کلیه عملیات‌ها در این بخش پیاده سازی می‌شود. با توجه به نیاز ممکن است از سیستم‌های مدیریت محتوا، مانند وردپرس، استفاده شود.

5. راه اندازی سایت

پس از تکمیل طراحی سایت، با استفاده از هاست و دامنه، سایت بر بستر اینترنت بارگزاری و آماده دسترسی می‌شود.

انواع طراحی وب سایت چیست؟

طراحی سایت به دو روش متفاوت انجام می‌شود که در نهایت دو سایت مختلف را با دستور کارهای متفاوتی ایجاد می‌کند. این سایت‌ها در نهایت در دو نوع زیر ایجاد خواهند شد:

  1. سایت های استاتیک
  2. سایت های دینامیک

سایت استاتیک

سایتی که محتوای آن ثابت است و برای تغییر محتوا نیاز به ویرایش کدها دارد را سایت استاتیک می‌گویند. این گونه از سایت‌ها امروزه خیلی کم کاربرد هستند و در اکثر مواقع از سایت‌های دینامیک برای طراحی سایت استفاده می‌شود.

سایت دینامیک

سایت‌های دینامیک دارای دو بخش اصلی هستند: بخش فرانت اند (Front End) و بخش بک اند (Back End). محتوای این گونه از سایت‌ها توسط بخش back end که با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور از جمله PHP نوشته می‌شوند، تولید و پردازش شده و در بخش front end که مشابه سایت‌های استاتیک است نمایش داده می‌شود.

دلایل طراحی سایت چیست؟

طراحی-سایت-چیست

در جهان دیجیتالی امروز، به جرات می‌توان گفت که داشتن سایت برای معرفی کسب و کار و ارائه محصول و خدمات،‌ به امری الزامی تبدیل شده است. در واقع کسب و کارهایی که نتوانسته‌اند جایگاهی در این فضا پیدا کنند، خود را از داشتن مجموعه بزرگی از مشتریان محروم کرده‌اند. در این میان، طراحی سایت محدود به چند کسب و کار خاص نیست، ‌زیرا شاهد وجود انواع سایت‌های خبری، فروشگاهی، شخصی، ‌شرکتی و … هستیم که هر یک در راستای هدف مشخصی فعالیت می‌کنند. در ادامه پس از پاسخ به سوال طراحی وب سایت چیست، با انواع طراحی سایت آشنا می‌شویم و چند نمونه از خصوصیات یک سایت خوب را بررسی می‌کنیم.

انواع سایت در طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست

بدون شک نیازهای یک مدیر سایت فروشگاهی با مدیر سایت خبری یکسان نیست و همین امر موجب می‌شود نسبت به نیازها و نوع فعالیت هر کسب و کار یا شخص، طراحی سایت به چند شکل مختلف انجام شود. از جمله انواع سایت پرکاربرد و پرطرفدار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هر کسب و کاری نیازمند یک سایت با طراحی مخصوص به خود است.

طراحی سایت شرکتی

اکثر شرکت‌های موفق در سراسر جهان،‌ برای افزایش اعتبار شرکت و جلب اعتماد مشتریان،‌ نیاز به سایت‌های شرکتی دارند تا در هر ساعتی از شبانه‌روز، امکانات و اطلاعات مورد نظر را به کاربران خود ارائه دهند. در واقع طراحی سایت شرکتی، یکی از بهترین روش‌های تبلیغ و معرفی کسب و کار است که نسبت به روش‌های دیگر مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای شهری و … هزینه بسیار کمتری دارد.

ویژگی های سایت شرکتی در طراحی سایت چیست:

  • دارای صفحه درباره ما
  • دارای صفحه تماس با ما
  • دارای صفحه معرفی محصولات شرکت
  • امکان درج نظر کاربران در رابطه با محصول یا خدمات ارائه شده
  • دارای صفحه مربوط به شرایط اعطای نمایندگی
  • دارای صفحه شرایط گارانتی
  • دارای گالری تصاویر
  • دارای صفحه مربوط به اخبار و مقالات
  • دارای صفحه معرفی دستاوردها و اهداف شرکت

طراحی سایت فروشگاهی

با توجه به افزایش تعداد آنلاین‌شاپ‌ها و تمایل بیشتر کاربران به این نوع خرید، نمی‌توان تاثیر طراحی سایت فروشگاهی را در میزان فروش محصول یا خدمات و همچنین شناخته شدن برند،‌ انکار کرد. در واقع چنین سایتی با داشتن مجوزهای لازم مثل نماد تجارت الکترونیک، اعتماد هر کاربری را جلب کرده و حس امنیت را به وی منتقل می‌کند تا به یک مشتری دائمی و وفادار تبدیل شود.

ویژگی های سایت فروشگاهی در طراحی سایت چیست:

  • وجود سبد خرید کاربران
  • امکان دسته‌بندی محصول یا خدمات
  • امکان اتصال به درگاه‌های پرداخت بانکی
  • امکان ارسال اطلاعات خرید از طریق ایمیل
  • امکان مقایسه میان چند محصول
  • دارای لیست علاقه‌مندی‌ها
  • امکان یکسان‌سازی با برنامه حسابداری و انبارداری

طراحی سایت شخصی

شاید برخی تصور کنند که با افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی، دیگر نیازی به طراحی سایت شخصی نیست و آن را هزینه اضافی قلمداد کنند. اما هرگز یک شبکه اجتماعی نمی‌تواند امکانات سایت شخصی را به شما ارائه دهد. برای مثال می‌توان به انواع قالب‌های گرافیکی، داشتن یک رزومه دیجیتالی، افزایش اعتبار، افزایش حس اعتماد کاربران، آرشیو کردن نمونه‌کارها و … اشاره کرد. این نوع سایت برای افرادی همچون پزشکان، وکلا، هنرمندان، ورزشکاران، سیاستمداران، بازیگران، نویسنده‌ها و … بسیار مناسب بوده و در کوتاه مدت، شاهد اثرات آن خواهید بود.

ویژگی های سایت شخصی در طراحی سایت چیست :

  • دارای صفحه اطلاعات تماس
  • دارای صفحه اخبار و مقالات
  • دارای صفحه رزومه و درباره ما
  • امکان درج کامنت برای کاربران
  • دارای گالری تصاویر
  • دارای نظرسنجی
  • خبرنامه ایمیلی

ویژگی‌های لازم در طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت چیست

مطمئنا هدف شما از طراحی سایت و معرفی برندتان،‌ ایجاد ارتباط با مخاطبان است. بنابراین یک سایت خوب باید بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و تجربه‌ای بی‌نظیر برای وی ایجاد کند. در این بخش، شما را با چند اصل جدی آشنا خواهیم کرد که باید در طراحی سایت مورد توجه قرار بگیرند.

اهمیت سئو در طراحی سایت

پیش از آن که بخواهید رضایت و اعتماد مشتریان را جلب کنید، نیاز دارید که تعدادی مخاطب داشته باشید. برای پیدا کردن آنها روش‌های متعددی وجود دارد، اما هیچکدام قابل مقایسه با سئو نخواهند بود. در واقع سئو پروسه‌ای است که از طریق آن سایت شما در رتبه‌های اول نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. طبق آمارهایی که توسط مراکز مطالعاتی منتشر شده است، 90 درصد کاربرانی که دغدغه خود را در گوگل سرچ می‌کنند، برای دریافت پاسخ به صفحه دوم مراجعه نمی‌کنند.

به طور کلی سئو شامل 3 مرحله اساسی زیر است:

  • سئو On-Page: شامل تمام اقداماتی که باید در خصوص توضیحات متا، عنوان سئو، چگالی کلمات کلیدی، بهینه‌سازی تصاویر، یونیک بودن محتوای منتشر شده و انجام می‌شود
  • سئو Off-Page: شامل اقداماتی که خارج از سایت انجام می‌شوند مانند انتشار رپورتاژ آگهی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، بک‌لینک و …
  • سئو تکنیکال: شامل اقداماتی مانند بهینه‌سازی کدها، رعایت استانداردهای سئو، افزایش سرعت سایت، طراحی رسپانسیو و … که بیشتر هنگام طراحی سایت به آن‌ توجه می‌شود.

اهمیت ظاهر گرافیکی در طراحی سایت

اولین چیزی که کاربر پس از ورود به سایت با آن مواجه می‌شود، جلوه‌های بصری سایت است. اگر مخاطب نتواند با طراحی سایت شما ارتباط برقرار کند، وقت خود را صرف مطالعه و دیدن آن نخواهد کرد. از جمله اصولی اساسی در طراحی ظاهر گرافیکی سایت، می‌توان به رعایت هارمونی رنگ، توجه به مفهوم هر رنگ در روانشناسی رنگ‌ها، فونت‌های جذاب و خوانا، لوگو و … اشاره کرد. چنین مسائلی به طور غیرارادی روی دیدگاه کاربران تاثیر گذاشته و عدم توجه به آن، موجب افزایش نرخ خروج کاربران خواهد شد.

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت

یکی از مهم‌ترین اصولی که در طراحی سایت باید به آن توجه داشت، سرعت لود بالا است که حتی گوگل وسواس خاصی نسبت به آن دارد. گوگل میانگین زمان استاندارد در لود هر سایت را 3 ثانیه اعلام کرده است که شاید کمی سختگیرانه به نظر برسد. اما لازم به ذکر است که هر ثانیه کاهش زمان لود سایت می‌تواند تا چند درصد، نرخ خروج کاربران را کاهش دهد. بعد از بررسی‌هایی که روی یکی از سایت‌های فروشگاهی بزرگ جهان انجام شد، متوجه شدند که با کاهش 2 ثانیه‌ای این زمان، 40 درصد از نرخ خروج کاربران کاسته شد.

اهمیت ریسپانسیو در طراحی سایت

همانطور که می‌دانید، استفاده از گوشی‌های همراه و تبلت در میان جامعه گسترش پیدا کرده و بسیاری افراد با کمک این وسایل به وب‌گردی می‌پردازند. در واقع 60 درصد بازدیدکنندگان اینترنت از گوشی یا تبلت استفاده می‌کنند. رسپانسیو نبودن سایت موجب می‌شود که مطالب و منوی شما به صورت درهم ریخته‌ای نمایش داده شده و مخاطب دچار سردرگمی شود. بنابراین شک نداشته باشید که 60 درصد از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.

طراحی سایت با سایت ساز افگیگا

طراحی سایت چیست

مجموعه افگیگا یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین سایت‌سازهای فعال در کشور است که می‌تواند تنها بعد از چند دقیقه، سایتی با مشخصاتی که به آنها اشاره شد، به مشتریانتان ارائه دهد. این سایت‌ها روی دامنه شخصی خودتان نصب می‌شوند و علاوه بر کیفیت بالا، قیمت بسیار مناسبی نیز دارند. همچنین در صورت نارضایتی، تا یک هفته امکان عودت وجه وجود خواهد داشت.

با طی چند مرحله ساده می‌توانید سفارش طراحی سایت مورد نظر خود را تکمیل کنید. در مرحله اول باید نسبت به نوع سایت درخواستی، قالب آن را بپسندید و سپس یکی از پکیج‌های هاست را نسبت به نیاز خود انتخاب کنید. در مرحله بعد با ثبت دامنه و انتخاب خدماتی همچون تکمیل و بارگزاری محتوا، سئو، بهینه‌سازی، و امنیت، وارد پنل کاربری خود خواهید شد. در نهایت با وارد کردن اطلاعات پرداخت، یک سایت آماده خواهید داشت.  

دیدگاه ها
  1. نیما نعمتی
    2021/02/22

    بسیار مفید بود ممنون

    1. میلاد سلیمانزاده
      2022/01/22

      خواهش میکنم دوست عزیز

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *