هدف اصلی شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI

هدف اصلی شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI
شاخص کلیدی عملکرد

هر کسب و کاری برای ورود به فضای اینترنت، باید به دنبال اهدافی باشد که بتوانند، میزان موفقیت خود را بسنجد. شاخص‌هایی در این میان وجود دارد، که یکی از آن شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI است. KPI، شاخص‌های کلیدی عملکرد هستند که در اینجا می‌خواهیم به معرفی آن، مفهوم و ویژگی‌هایی که دارد، بپردازیم.

شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI چیست؟

KPI شاخص کلیدی عملکرد

Key Performance Indicator، همان شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI است. به معنی شاخص کلیدی عملکرد و یک متغیر که قابلیت اندازه گیری را دارد. در این عنوان یک شرکت می‌تواند بفهمد که به اهداف خود در کسب و کارش رسیده یا خیر… در واقع یک عبارت برای سنجش عملکرد آن شرکت است که تمام بخش‌هایش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مهم نیست که فردی کوچکترین عضو سازمان باشد یا مدیر اصلی، در هر صورت با مشاهده آن خواهید فهمید که سازمان مورد نظرتان چگونه در جهت اهداف تعیین شده حرکت می‌کند. شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، درک درستی را از میزان خوب بودن عملکرد کسب و کار شما در اختیارتان قرار خواهد داد.

شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، باید در دوره‌های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن با مشاهده با دوره‌های قبلی و اندازه‌گیری‌های گذشته، مقایسه شده و روند پیشرفت یک کسب و کار را به او نشان دهد.

چرا شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، برای یک کسب و کار اهمیت دارد؟

اکنون با واژه شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، آشنا شدیم و فهمیدیم که چرا نقش مهمی را در کسب و کارهای مختلف دارد. مطمئنا اگر این شاخص به درستی اندازه‌گیری شود، می‌تواند میزان عملکرد شما و موثر بودنش در فرایند پیشرفتتان را اندازه‌گیری کند. اینکه در چه مکانی به درستی عمل کرده‌اید؟ در چه بخشی از مسیر خود اشتباه کرده‌اید؟ آیا نیازمند به اصلاح آن هستید؟ آیا توانسته‌اید آنچه را که می‌خواهید برای موفقیت خود به ثمر برسانید؟

با این موارد بدون آنکه اندازه گیری درستی داشته باشید، نمی‌توانید نحوه عملکرد مناسب خود را بررسی کنید. اینکه در چه مکانی نیازمند اصلاح دارد و آیا به هدف نهایی خود که از ابتدا در ذهنتان بوده رسیده‌ یا خیر…

سطوح مختلف شاخص‌ کلیدی عملکرد KPIhttps://en.wikipedia.org/wiki/KPI

کسب و کارهای مختلف برای آنکه بتوانند شاخص کلیدی عملکرد KPI، را بسنجند، سطوح مختلفی برای خود مشخص می‌کنند. دو سطح اصلی برای سنجش این معیار وجود دارد:

  • سطح بالا: این سطح از KPI، عملکرد کلی در آن کسب و کار یا شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • سطح پایین: این سطح از KPI، برای فعالیت‌های مختلف کسب و کار بوده و به صورت دوره‌ای آن شرکت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این سطح از KPI، بخش‌های مختلفی از یک سازمان مورد بررسی قرار گرفته و وظایف جزئی آن مشخص می‌شود. به عنوان مثال چه عملکردی در بخش تدارکات، فروش، بازاریابی و… انجام شده است.

ویژگی‌های شاخص کلیدی عملکرد KPI

شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI

از طرفی، شاخص کلیدی عملکرد KPI، از دو بخش کمی و کیفی تشکیل شده است. در شروع باید هدف کسب و کار مشخص شود. سپس اولویت بندی‌های انجام شده و فرایند سنجش KPI آغاز شود. در ابتدا سنجش شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، باید یک مدل کلی طراحی کرد. سپس طبق شاخص‌های مشخص شده برای آن، بازه زمانی مشخصی را تعیین و در طی آن شاخص‌های موفقیت را تعیین کرد. با وجود این مراحل، ویژگی‌های اصلی شاخص‌های کلیدی عملکرد به صورت زیر مشخص می‌شوند:

  • این شاخص باید قابلیت اندازه گیری را داشته باشد.
  • باید بتوانند میزان تحقق اهداف شما را مشخص کند.
  • باید به صورت مشخص باشد و در محدوده مخصوص مورد بررسی قرار گیرد.
  • باید در یکی بازه زمانی مشخص تعریف شده باشد.

شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI و نتیجه

سازمان‌های بسیار کمی وجود دارد که از شاخص‌های کلیدی عملکرد به درستی استفاده کرده و به صورت کاملا دقیق آنها را بررسی کنند. اما تعدادی از آنها نیز برای  سنجش عملکرد خود روش‌های اشتباه سنجش عملکرد را به کار می‌برند. در اینجا به دو شاخص اصلی در سنجش عملکرد می‌پردازیم. چرا که در بسیاری از مواقع این شاخص‌ها با هم اشتباه می‌شوند:

  • شاخص‌های کلیدی KPS نتیجه: این شاخص به شما می‌گوید که وضعیت شرکتتان چگونه است؟ و چه اتفاقی در سازمان شما در حال رخ دادن است؟
  • KPI شاخص کلیدی عملکرد: این شاخص نیز به شما می‌گوید که چگونه باید عملکرد سازمان خود را بهتر کنید؟ هدف و جهت را به شما نشان می‌دهد. این شاخص همه چیز را به صورت کاملا دقیق و جزئی مورد بررسی قرار داده و روش‌هایی را برای بهبود فعالیت‌هایتان به شما پیشنهاد می‌دهد.

در بسیار مواقع این دو شاخص با هم اشتباه گرفته شده و در نهایت منجر به نتیجه نادرست خواهد شد.

چگونه شاخص کلیدی عملکرد KPI طراحی کنیم؟

اکنون دیگر شاخص کلیدی عملکرد KPI، را می‌شناسید و می‌دانید که چه نقشی را در کسب و کار شما دارد. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که نحوه ایجاد این شاخص کلیدی عملکرد برای کسب و کار شما چگونه است؟ آیا می‌توانید بدون یک برنامه ریزی مشخص به آن برسید؟ برای آنکه بتوانید از این شاخصه در کسب و کار خود استفاده کنید، نیازمند، طرح و پاسخ چند سوال خواهید بود:

  • شما به دنبال چه نتایجی در این شاخص هستید؟ آیا نیازمند فروش بیشترید یا می‌خواهید کلیک‌های بالاتری را به دریافت کنید و مواردی از این قبیل…
  • رسیدن به این نتایج چه اهمیتی برای شما دارد؟ آیا به اندازه‌ای مهم است که بخواهید زمانی را برای تعیین یک جدول داشته باشید؟
  • برای آنکه پیشرفت خود را بسنجید، باید چه امکاناتی را اندازه گیری کنید؟ روش ارزیابی شما چیست؟ چگونه اطلاعاتتان را تحلیل می‌کنید؟  ابزارهای مورد استفاده شما کدامند؟
  • چه کمپین یا شاخصی قرار است در این شاخص کلیدی عملکرد KPI، به شما کمک کند و چگونه می‌خواهید به نتیجه مد نظر خود برسید؟
  • افرادی که باید در این سنجش مورد بررسی قرار گیرند کدامند؟
  • چگونه می‌فهمدی که به نتایج مطلوب خود در این سنجش رسیده‌اید؟

مراحل ایجاد شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI

شاخص کلیدی عملکرد

برای آنکه بتوانید شاخص‌های خود را به صورت درست در کسب و کارتان به کار گیرید باید 5 مرحله را مد نظر قرار دهید:

هدف خود را تعیین کنید…

اولین کار در این مسیر هدف گذاری درست است. باید با شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، آشنا شوید و شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را ایجاد کنید. باید هدف خود را مشخص کنید.

تعیین عوامل موفقیت…

در مرحله دوم باید به فکر ایجاد انواع شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI باشید. مشخص کنید که چه عواملی باعث موفقیت شما در این مسیر می‌شود. با انتخاب درست این عوامل، فرایندهای درست را اجرا کرده با مدیریت و نظارت دقیق و اصولی، به نتیجه مطلوب برسید.

ایجاد شاخص کلیدی عملکرد KPI براساس عوامل موفقیت

اکنون باید عواملی که در موفقیت کسب و کار شما وجود دارد را مشخص کرده و بر اساس آن شاخص‌ کلیدی عملکرد KPIهایی را تعریف کنید.

جمع‌آوری معیارها

در مراحل مختلف بررسی باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را مشخص کنید. معیارهای مختلفی را برای سایت خود در نظر بگیرید و تعداد لینک، دانلود و … را به دست آورید. با قرار دادن این نتایج در کنار هم می‌توانید بازخورد خوبی را از آنها به دست آورید.

محاسبه شاخص‌های کلیدی

در مرحله بعدی باید معیارهای سنجش را اندازه گیری کنید. این شاخص‌ها به صورت نسبت و درصد و میانگین‌های مختلف نمایش داده می‌شوند. شاخص کلیدی عملکرد KPI ها قابلیت اندازه گیری را داشته و به درستی ارزیابی می‌کنند که عملکرد سایت شما به چه صورت بوده و آیا در این مسیر موفق بوده‌اید یا خیر…

انواع شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI

اینجا به انواع شاخص‌های کلیدی عملکرد KPI، پرداخته‌ایم تا بتوانید با استفاده درست از آنها به بهترین نتایج دست پیدا کنید:

  • ورودی‌ها: این مدل از شاخص‌ کلیدی عملکرد KPI، ارائه دهنده اطلاعاتی در مورد نوع منبع و کیفیت آنهاست. این شاخص به شما اعلام میکند که به اهداف مورد نظرتان رسیده‌اید یا خیر…
  • فرآیند: در این بخش از انواع شاخص کلیدی عملکرد کیفیت فرایندهای اجرایی شما بررسی خواهد شد.
  • خروجی: این نوع از شاخص، چیزی که در نهایت تولید شده به شما نمایش می‌دهد.
  • نتایج: این نوع شاخص کلیدی عملکرد نیز مروبط به تاثیرات کسب و کار شما نتایج به دست آمده آن است.
  • پروژه: وضعیت روند پروزه را به شما نشان می‌دهد.
  • شاخص‌های اثربخشی: شامل مقایسه نتایجی است که شما پیش بینی کرده‌اید و نتایجای که واقعا به دست آمده است.
  • شاخص‌های کارایی: شامل مقایسه منابعی است که شما استفاده کرده‌اید و نتایحی است که به دست آمده است.
  • شاخص‌های ظرفیت: شامل ظرفیتی است که سازمان یا شرکت می‌تواند تولید کند.
  • شاخص‌های بهره‌وری: این شاخص شامل نسبت خروجی تولید شده و منابع است.  
  • شاخص‌های کیفیت: شاخصی برای بررسی درصد تولیدات بدون اشکال نسبت به کل تولیدات شماست.  
  • شاخص‌های سود‌آوری: نسبتی بین سود و کل درآمد شماست و همچنین شاخص‌هایی برای مقایسه با رقباست.
  • شاخص‌های کارایی: این شاخص از مقایسه منابع استفاده شده و نتایج حاصل شده به دست می‌آید.
  • شاخص‌های ظرفیت: ظشرفیت نهایی تولیدی سازمان شما را نشان می‌دهد.
  • شاخص‌های بهره‌وری: نسبتی از خروجی تولید شده و منابع مورد نیاز شماست.
  • شاخص‌های کیفیت: نستیبی از تولیدات بدون اشکال نسبت به کل تولیدات شماست.
  • شاخص‌های سودآوری: نسبتی از سود به دست آمده به کل درآمد شماست.
  • شاخص‌های رقابت: این شاخص نیز شما را با رقبایتان مقایسه خواهد کرد.

سخن پایانی

شاخص کلیدی عملکرد KPI

شاخص کلیدی عملکرد KPI یکی از عملکردها و قواعدی است که در ارتباطات شما تاثیرگیذار است. این شاخص به شما بیان می‌کند که اهداف سازمانتان چیست؟ برنامه ریزی شما برای رسیدن به هدف باید چگونه باشد و روند فعالیت کارمندان شما چگونه است؟ برای مشاهده دیگر اصطلاحات رایج در سئو می‌توانید، به مقاله “کاملترین لیست اصطلاحات رایج سئو” مراجعه کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *