تولید محتوای صوتی و روش‌های انجام آن

تولید محتوای صوتی و روش‌های انجام آن
آموزش تولید محتوای صوتی

در این مقاله افگیگا قصد داریم در مورد تولید محتوای صوتی که شامل کلیه فایل‌هایی است که به صورت شنیداری توسط کاربران شنیده می‌شود، بپردازیم. این محتواها در قالب‌های متنوعی ارائه می‌شوند:

  • پادکست: فایل‌های صوتی هستند که توسط شخصی خاص ارائه شده و نمونه‌های آن را در زمینه‌های روانشناسی و … خواهید دید. در این مدل از فایل‌های صوتی، موضوعی در قالب روایت و داستان گفته خواهد شد.
  • داستان صوتی:داستان‌های صوتی، شامل کتاب‌هایی هستند که توسط فردی خاص و با لحنی مناسب ضبط می‌شوند.
  • مقالات صوتی: در بسیاری از بلاگ‌ها دیده می‌شود و بدون نیاز به خواندن می‌توانید مقالات را بررسی کنید. این نوع از فایل‌های صوتی به صورت غیر داستانی نیز دیده می‌شوند. در واقع روخوانی از متن یک نوشته هستند.
  • کتاب صوتی: این کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف بوده و توسط فردی خاص تهیه و در سایت‌های مختلف منتشر می‌شود.

معمولا گوگل برای سایت‌هایی که فایل‌های صوتی را منتشر می‌کنند، ارزش زیادی قائل بوده و به آنها اهمیت می‌دهد.

ابزار ضبط صوت مناسب برای تولید محتوای صوتی

تولید محتوای صوتی
مناسبترین ابزارهای ضبط پادکست

داشتن تجهیزات ضبط صوت می‌تواند کمی دلهره آور باشد، اما امروزه با وجود بسیاری از فروشگاه‌ها که این ابزارها را به صورت اجاره‌ای یا فروش در اختیار شما قرار می‌دهند، اینکار دیگر سخت نخواهد بود. برای آنکه بتوانید یک تولید محتوای صوتی باکیفیت را داشته باشید، باید ابزارهای زیر را فراهم کنید:

  • میکروفون صوتی
  • میکروفون USB – میکروفون صوتی XLR
  • هدفون
  • سخت افزار ضبط فایل صوتی
  • نرم افزارهای ضبط فایل صوتی
  • لوازم جانبی و تجهیزات: کابل میکروفون، فیلتر پاپ، پایه میکروفون

محیط ضبط صوت

یکی از مهمترین مواردی که باید در هنگام ضبط فایل صوتی رعایت کنید، محیطی است که در آن ضبط را انجام می‌دهید. پادکست‌ها و فایل‌های صوتی در اغلب مواقع در محیط‌های حرفه‌ای ضبط نمی‌شوند اما در هر صورت باید فضایی مناسب را داشته باشند. فضایی که کوچکترین صدایی در آن ایجاد نشود. در این میان می‌توانیم به محیط‌هایی اشاره کنیم که دارای جذب صدای طبیعی باشد. مانند اتاق‌هایی که فرش شده و با مبلمان هستند، نه یک اتاق خالی از وسایل…

نرم افزارهای ضبط صوت

همانطور که در بالا هم اشاره شد، نرم افزارهای صوتی زیادی زیادی برای ضبط فایل‌های صوتی وجود دارد که دو نمونه از پرطرفدارترین آنها را می‌توانیم Audacity و GarageBand بدانیم. همچنین برای آنکه بتوانید از راه دور ضبط کنید می‌توانید Podbean Live استفاده کرده و در نهایت آن را به صورت MP3 بارگیری کنید.

اگر یک پروژه ساده برای ضبط فایل صوتی دارید، حتی نرم افزارهای ساده و ارزان و در برخی مواقع رایگان نیز می‌تواند به شما کمک کند. این نرم افزارها برای ضبط، افکت گذاری و بهبود صدای ضبط شده بهترین انتخاب هستند. جدول زیر برخی از این ابزارها را با رده‌های قیمتی متفاوت به شما معرفی کرده است.

رده قیمتینرم افزار
رایگانAudacity
گران قیمت (برای ضبط صدا)Adobe Audition
رایگان (برای ضبط صدا و آهنگسازی)LMMS
گران (برای آهنگسازی)Cakewalk Sonar Home Studio
گران (برای آهنگسازی با امکانات پیشرفته)Ableton Live  یا  Cakewalk Sonar

ضبط صدا با موبایل

گاهی ممکن است بخواهیدتولید محتوای صوتیانجام دهید، اما تنها ابزار در دسترس شما، موبایل است. باید بتوانید با استفاده از روش‌هایی یک خروجی باکیفیت را در این فرایند داشته باشید، تا بتوانید کاربرانتان را به خود جلب کنید.

اگر موبایل شما از آیفون است، بهترین ابزار برای ضبط همان رکورد اصلی خواهد بود، اما در گوشی‌های اندروید قضیه کمی متفاوت‌تر بوده و برای دریافت خروجی باکیفیت بهتر است از برنامه‌هایی مانند Hi-Q استفاده کنید. بنابراین می‌توانید به راحتی فرمت‌های مخلتفی از فایل‌های صوتی مانند mp3، wawe، m4a و … را ضبط کنید. همچنین امکان تغییر فرمت‌ها نیز در آن وجود دارد.

باید موبایل را در فاصله غیر مستقیم از دهان خود قرار داده و در نهایت عملیات ضبط صدا را انجام دهید. گیرنده میکروفون و دهان شما نباید در یک راستا باشد. همچنین در هنگام تولید محتوای صوتی باید موبایل را در یک فاصله مناسب و ثابت قرار دهید.

انتخاب میکروفون برای تولید محتوای صوتی

میکروفون
میکروفون مناسب ضبط صدا

برای تولید محتوای صوتی نیازمند انتخاب میکروفون هستیم. دو نوع میکروفون برای ضبط صدا وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره کرده‌ایم:

  1. میکروفون‌های کاندنسر یا خازنی

این مدل از میکروفون‌ها دارای پاسخ فرکانسی بسیار خوبی هستند که می‌تواند حتی جزئیات را هم با شفافیت و کیفیت بالا منتقل کند. مشکلی که در این مدل از میکروفون‌ها وجود دارد، حساسیتی است که بسیار بالا بوده و در نهایت نیز باعث می‌شود تا تمام صداها، حتی تنفس نیز ضبط شود.

میکروفون‌های خازنی اغلب مخصوص استودیو بوده و باید برای استفاده بهتر از آن در محیطی آکوستیک قرار بگیرید. به همین دلیل است که نیازمند مهارت و تکنیک‌های خاصی خواهید بود.

  • میکروفون‌های داینامیک

برای ضبط وکال و صداهای بلند این مدل از میکروفون‌ها ایده آل هستند. حساسیت کاندنسرها را نداشته و گزینه خوبی برای ضبط پادکس هستند. این مدل از میکروفون‌ها قیمت پایین‌تری را داشته و برای افراد مبتدی انتخاب خوبی هستند.

تنظیم میکروفون

برای آنکه بتوانید میکروفون را به درستی استفاده کنید، باید زاویه آن را به درستی تنظیم کنید. دو کانفینگ برای زاویه آن وجود دارد که در راستاهای متفاوتی قرار می‌گیرند:

  • در راستای محور یا on-axis: بیشترین میزان وضوح صدا / مخصوص کسانی که حساسیت آنها به فرکانس بالا کمتر است.
  • خارج از محور یا off-axis: مخصوص میکروفون‌های حساب مانند کاندنسر / مخصوص افرادی که صدایشان خشن بوده یا دارای سیبلانت‌های زیاد است.

میزان زاویه میکروفون بر اساس شرایط محیط، نوع میکروفون، حجم صدا و دیگر عوامل می‌تواند متغیر باشد. در برخی از مواقع که می‌خواهید ضبط سولو داشته باشید، بهتر است از دو میکروفون استفاده کنید.

برای تولید محتوای صوتی نیازمند فضایی آرام هستید.

تنظیمات میکروفون یقه ای برای تولید محتوای صوتی

میکروفون‌های یقه‌ای را با نام برگردان یا کلیپ نیز می‌شناسند. نوعی از میکروفون‌های کوچک هستند که به صورت گسترده از آنها برای تهیه فیلم و برودکست استفاده می‌شود. این ابزارها برای ضبط گفتگو بسیار مناسب و ایده آل است. طراحی آن ساده و کوچک بوده و در نزدیکی دهان قرار می‌گیرند. با استفاده از این مدل میکروفون‌ها صدای نهایی بسیار تمیز و واضح خواهد بود.

هنگام استفاده از میکروفون یقه‌ای باید در مورد نزدیک ان با منبع صدای خود بهترین کار را انجام دهید و بهترین صدای ممکن را دریافت کنید. معمولا در این مدل از میکروفون‌های، کپسولی وجود دارد که صداها را از تمام جهات دریافت می‌کند. بهتر است. این مدل از میکروفون‌ها را روی سینه و در فاصله 20 تا30 سانتی متری از دهان خود قرار دهید.

سپس برای محکم کردن آن بخشی از کت، پیراهن دکمه دار یا لبه کراوات را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که میکروفون به شما متصل است.

اکوستیک در محیط

بهترین محیط برای ضبط پادکست
محیط مناسب برای پادکست

آکوستیک به معنی کیفیت و خصوصیات بازتاب صوتی در اتاق شماست. زمانی که از آکوستیک یاد می‌کنیم، یعنی ویژگی‌های بازتاب صوتی اتاق که به چه میزانی صدا را بازتاب می‌دهد. بنابراین زمانی که اتاقی را آکوستیک می‌کنیم، یعنی تغییرات لازمی را در بخش دیواره، کف و سقف ایجاد می‌کنیم تا اکوی صدا کمتر شود.

هدف اصلی از آکوستیک کردن یک اتاق موارد زیر است:

  • بهبود کیفیت ضبط صدا
  • عایق کردن اتاق برای جلوگیری از نشت صدا به بیرون

روش‌های آکوستیک کردن

برای آنکه بتوانید با بهترین شکل ممکن یک فضای آکوستیک را برای تولید محتوای صوتی ایجاد کنید، باید به چند نکته توجه کنید:

  • گوشه‌های اتاق را که منبع پژواک هستند با استفاده از پنل بپوشانید.
  • عایق سازی را به گونه‌ای انجام دهید که صدای خیابان، همسایه و دیگر صداهای ناخواسته از آن وارد اتاق نشود.
  • بهتر است از پنجره‌های دوجداره در محیطی که می‌خواهید ضبط صدا را در آن انجام دهید، استفاده کنید.
  • تمامی منافذ هوا را مسدود کنید تا از عبور هوا و صدای ناشی از آن جلوگیری کنید.
  • یک اتاق کوچک که تنها یک میز و یک صندلی تک نفره دارد را انتخاب کنید.
  • از بتونه و اسپری‌ فوم‌های پلی یورتان از نوع ویسکو الاستیک استفاده کنید.
  • کانال‎های موجود در کمد و دیواره‌های مشخص را با پارچه نرم و ضخیم بپوشانید، تا عایقی برای عبور صدا باشند.
  • از پارچه ضخیم برای عایق سازی محیط اتاق استفاده کنید.
  • ار پرده‌های ضخیم استفاده کنید.
  • می‌توانید با استفاده از شانه تخم مرغ از انعکاس صدا تا حد زیادی جلوگیری کنید.
  • کف اتاق یا استودیوی خود را با استفاده از موکت یا فرش‌هایی که دارای پرز بلند هستند، آکوستیک کنید.
  • برای آکو

انواع پنل‌های آکوستیکی

پنل‌های اکوستیکی، شامل صفحات مربع شکلی هستند که باید آنها روی سطوح مختلف مانند دیوار قرار دهید. این پنل‌ها باعث می‌شوند تا صوت منشتر شده در محیط بسته به خوبی کنترل شود. به طور کلی دو مدل پنل آکوستیک داریم:

  • پنل جاذب صدا

این پنل‌ها به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند امواج صوتی را به خوبی جذب کرده و در نهایت اجازه نمی‌دهد منعکس شود. از نمونه این پنل‌ها می‌توانیم به فوم‌های جاذب اشاره کنیم.

  • پنل دیفیوزر

پنل دیگری است که باعث پراکنده شدن امواج صوتی شده و در نتیجه از بازگشت امواج صوتی در همان مسیر اصلی خود جلوگیری می‌کند. این مدل از پنل‌ها را در استودیوها بیشتر می‎بینیم و معمولا از پلاستوفوم یا چوب هستند. همچنین دو مدل دوبعدی و سه بعدی از آن وجود دارد.

فاصله دهان تا میکروفون در تولید محتوای صوتی

برای آنکه بتوانید بهترین فاصله را از دهن تا میکروفون پیدا کنید، باید آن را در فواصل مختلف امتحان کنید. اما بهترنی فاصله بین 15 تا 35 سانتی‌متر است. در میکروفون‌های یقه‌ای نیز 20 سانتی‌متر اندازه مناسبی خواهد بود. انتخاب شما هر چه که باشد، نباید فاصله میکروفون تا دهانتان از 5 سانتی‌متر کمتر باشد.

به جز این اگر صدای شما بلند است بهتر است میکروفون را در 6 یا 12 اینچی قرار دهید. با اینکار به صورت خودکار صدای ورودی شما ضبط و تنظیم خواهد شد. اما در صورتیکه صدای شما آرام است، باید فاصله 2 تا 6 اینچی را در هنگام استفاده از آن داشته باشید.

کار با نرم افزارهای صوتی و کاهش نویز

نرم افزار کاهش نویز
معرفی نرم افزارهای کاهش نویز

نویز به معنی آلودگی صوتی یا سیگنال‌های ناخواسته است که در نهایت باعث تخریب شدن صدای شما خواهد شد. برای حذف نویز می‌توانید از پلاگین‌های متفاوتی استفاده کرد:

  • Edison
  • Adobe Audiotion
  • Izotop Rx Advanced

تولید محتوای صوتی با میکروفون، کامپیوتر و موبایل امکان پذیر است.

ضبط صدا با کامپیوتر

برای تولید محتوای صوتی با کامپیوتر، افزونه‌هایی وچود دارد اما به صورت پیش فرض نیز می‌توانید از ابزارهای موجود در فضای خود اینترنت استفاده کنید:

  • ویندوز 7، 8 و 10: روی Start کلیک کنید و با جستجوی Recorder یا Voice Recorder  ضبط کردن را شروع کنید.
  • ویندوز XP: روی Start کلیک کنید و سپس از طریق All Programs وارد پوشه Accessories شوید. روی گزینه Entertainment کلیک کرده و نرم افزار Sound Recorder را برای ضبط انتخاب کنید.

سخن پایانی…

همانطور که گفته تولید محتوای صوتی نیز در میان فرایندهایی قرار می‌گیرد که در نهایت باعث افزایش ورودی کاربران به سایت شما خواهد شد. نکاتی که در اینجا گفته شد می‌تواند در تولید محتوای صوتی بهتر به شما کمک کند. شما تا به حال از کدامیک از نرم افزارهای ضبط صدا استفاده کرده‌اید؟

سوالات پرتکرار در مورد تولید محتوای صوتی

  • تولید محتوای صوتی نیازمند انجام سئو است؟

مهمترین بخش در تولید محتوای صوتی، کیفیت بالای و ارائه فایل صوتی است که از نظر مخاطب جذاب باشد. سپس برای آپلود کردن آن باید اصول سئو مانند عنوان و متاها را در نظر بگیرید.

  • محتوای صوتی در چه زمینه‌ای باشد؟

انتخاب موضوع محتوای صوتی بسته به نظر خود شما دارد و سلیقه مخاطبانتان دارد.

  • آیا می‌توان در منزل نیز تولید محتوای صوتی را انجام داد؟

بله با رعایت شرایط مناسب و کم بودن نویز می‌توانید صدای خود را در منزل ضبط و سپس در سایتتان منتشر کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *