همه چیز در مورد ایندکس شدن در گوگل

همه چیز در مورد ایندکس شدن در گوگل
ایندکس شدن در گوگل

برای آنکه صفحات فرود، وبلاگ‌ها، صفحات اصلی و سایر محتوای آنلاین شما به مرحله ایندکس شدن در گوگل برسند، باید مطمئن شوید که وب سایت شما توسط گوگل  دریافت شده و در لیست ایندکس‌های گوگل قرار گرفته است.  

هنگامی که افراد مختلف، از موتور جستجو برای پیدا کردن یک محتوا استفاده می‌کنند، گوگل برای ارائه محتوای مرتبط، به این فهرست خود روی می‌آورد. اگر صفحه شما ایندکس نشده باشد، در موتور جستجوی گوگل نیز جایی نخواهد داشت. در نتیجه اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک را از طریق جستجوی ارگانیک به سایت خود هدایت کنید، این خبر بدی برایتان خواهد بود.

این مطلب جزئیات بیشتری در مورد اهمیت ایندکس شدن در گوگل را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به شما توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید بفهمید که آیا صفحه شما ایندکس شده است؟

چگونه به مرحله ایندکس شدن در گوگل برسیم؟

  • فایل Robots.txt خود را بهینه کنید.
  • مطمئن شوید که تمام برچسب‌های SEO شما تمیز هستند.
  • معماری سایت خود را مجددا بررسی کنید تا از پیوند داخلی مناسب و بک لینک‌های موثر آن مطمئن شوید.
  • محتوای با کیفیت را در اولویت قرار دهید.
  • در مورد سئوی سایت خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شاخص گوگل برای ایندکس کردن صفحات چیست؟

google index

لیستی که گوگل از سایت‌های مختلف در اختیار دارد، فهرستی از تمام صفحات وب است که موتور جستجو در مورد آنها اطلاعاتی را به دست آورده است. اگر گوگل سایت شما را ایندکس نکند، در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نخواهید شد.

مثل این است که شما یک کتاب را بنویسید، اما هیچ کتابفروشی یا کتابخانه ای آن کتاب را ندیده باشد. در این شرایط هیچ کس کتاب شما را پیدا نمی‎‎‌کند. حتی ممکن است از وجود آن نیز خبر نداشته باشند.

چرا ایندکس سایت مهم است؟

سایت‌هایی که ایندکس نشده‌اند در پایگاه داده گوگل نیستند. بنابراین موتور جستجو نمی‌تواند آنها را در صفحات نتایج خود (SERP) خود قرار دهد. برای فهرست‌بندی ‌سایت‌ها، خزنده‌های وب Google (Googlebot) باید آن را پیدا کنند.

ربات‌های موتور جستجو داخل وبسایت‌ها، می‌خزند تا بفهمند آیا ارزش ایندکس کردن را دارد یا خیر… عنکبوت‌های وب یا «Googlebot» همیشه در حال خزیدن در میان صفحات سایت هستند و برای پیدا کردن محتوای جدید پیوندهای موجود در صفحات سایت شما را دنبال می‌کنند. در نهایت نیز موتور جستجو سایت‌ها را به پایگاه داده خود اضافه می‌کند. موتور جستجو برای رتبه‌بندی، سایت را از نظر معیارهایی مانند ارتباط و کاربر پسند بودن رتبه بندی می‌کند.

ایندکس فقط به این معنی است که سایت در پایگاه داده‌های گوگل ذخیره می‌شود و به این معنی نیست که در بالای SERPها نشان داده می‌شود. ایندکس شدن، توسط الگوریتم‌های از پیش تعیین‌شده کنترل می‌شود، که عناصری مانند تقاضای کاربران وب و بررسی‌های کیفیت آن را تعیین می‌کنند.

آیا سایت شما ایندکس شده است؟

آیا سایت شما در گوگل ایندکس شده است؟

شکی نیست که هر فردی، می‌خواهد سایتش در گوگل، ایندکس شود. اما چگونه می‌توانید بفهمید که آیا ایندکس شدن در گوگل انجام شده یا خیر؟

  • به موتور جستجوی گوگل بروید.
  • در نوار جستجوی گوگل، عبارت site:example.com را تایپ کنید.
  • وقتی به زیر نوار جستجو نگاه می‌کنید، دسته‌های نتایج Google شامل: «همه»، «تصاویر»، «اخبار» و … را مشاهده می‌کنید. درست در زیر آن، تخمینی از تعداد صفحات شما را که Google فهرست کرده است، خواهید دید.
  • اگر نتایج صفر نشان داده شود، یعنی گوگل سایت شما را ایندکس نکرده است.

از طرف دیگر، می‌توانید از کنسول جستجوی گوگل نیز برای بررسی ایندکس شدن در گوگل استفاده کنید. راه اندازی یک حساب کاربری به صورت رایگان است. در اینجا نحوه به دست آوردن اطلاعات مورد نظر شما آمده است:

  • وارد Google Search Console شوید.
  • روی “Index” کلیک کنید.
  • تعداد صفحات معتبر ایندکس شده را خواهید دید.

اگر تعداد صفحات معتبر صفر باشد، گوگل صفحه شما را ایندکس نکرده است.

همچنین می‌توانید از کنسول جستجو برای بررسی ایندکس شدن تنها یک صفحه نیز استفاده کنید. فقط URL  را در قسمت مربوطه قرار دهید. اگر صفحه ایندکس شده باشد، پیام «URL is on Google» را دریافت خواهید کرد.

ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا گوگل یک سایت را ایندکس کند. اگر به تازگی صفحه‌ای را راه اندازی کرده‌اید نباید انتظار داشته باشید که به سرعت ایندکس شود. اما مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای ایندکس بهتر آنها را انجام دهید.

گوگل را وادار به ایندکس کنید!!!

ساده‌ترین راه برای ایندکس شدن در گوگل، درخواست از طریق کنسول جستجوست. برای انجام این کار، به بخش مربوط به URL کنسول جستجوی گوگل بروید. سپس آدرس مورد نظر را برای ایندکس شدن در نوار جستجو قرار دهید و منتظر بمانید تا Google URL را بررسی کند. اگر URL ایندکس نشده، روی دکمه “Request Indexing” کلیک کنید.

چند نکته کلیدی برای ایندکس شدن در گوگل

  • اگر سایت شما جدید باشد، یک شبه ایندکس نمی‌شود. به ‌علاوه، اگر سایت شما به‌درستی تنظیم نشده باشد تا بتواند خزیدن Googlebot را انجام دهد، این احتمال وجود دارد که اصلاً ایندکس نشود.
  • Robots.txt فایل‌هایی هستند که Googlebot آنها را به عنوان یک نشانگر تشخیص می‌دهد که نباید در یک صفحه وب بخزد.
  • برچسب‌های سئو راه دیگری برای هدایت عنکبوت‌های موتورهای جستجو مانند Googlebot هستند. چند نوع اصلی از برچسب های سئو وجود دارد که باید آنها را بهینه کنید.
  • پیوند داخلی به خزنده‌ها کمک می‌کند تا صفحات سایت شما را پیدا کنند. صفحات بدون پیوند به عنوان “صفحات یتیم” شناخته می‌شوند و به ندرت ایندکس می‌شوند.
  • محتوای با کیفیت بالا هم برای نمایه سازی و هم برای رتبه بندی بسیار مهم است. برای اطمینان از عملکرد بالای محتوای وب سایت خود، صفحات با کیفیت پایین و عملکرد ضعیف را حذف کنید.

سخن پایانی

به طور کلی اایندکس شدن در گوگل یکی از مواردی است که در مقاله “کاملترین لیست اصطلاحات رایج سئو” نیز به آن اشاره شده و هر نویسنده محتوا، وبمستر، سئوکار و طراح سایتی آن را می‌شناسد. مطمئنا بعد از مدت کوتاهی از انتشار یک صفحه در سایت شما، شاهد ایندکس شدنش خواهید بود اما در صورتی که تمایل به ایندکس در همان لحظه را دارید، بهتر است از روش ایندکس دستی که در اینجا به آنها اشاره شده، استفاده کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *