اهمیت متا تگ ها در سئو و 7 نوع مهم آن

اهمیت متا تگ ها در سئو و 7 نوع مهم آن
اهمیت متا تگ ها در سئو

در میان کاملترین لیست اصطلاحات رایج سئو، اهمیت متا تگ ها بسیار بالاست. بدون شک داشتن سایتی که به صورت بهینه شده باشد، از نظر گوگل ارزش بالاتری خواهد داشت. متا تگ، بخشی از این فرایند است که در این مطلب می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم.

متا تگ چیست؟

تمام قسمت‌هایی که شما در سایت‌های مختلف می‌بینید، به وسیله کدهای مخصوصی به نام html نوشته می‌شوند. البته در مرورگر، این کدها نمایش داده نخواهند شد و کاربر تنها طرح کلی سایت شما را می‌‎بیند.

در واقع مرورگر، این کدها را به ساختارهایی تبدیل می‌کند که قابلیت خواندن و درک کردن توسط انسان را داشته باشند. بنابراین زمانی که وارد سایت شما می‌شود، به جای دیدن کدهای مختلف، محتوای متنی و تصویری آن را خواهید دید. در واقع متاتگ‌ها بخشی از کدهای html هستند. این کدها اطلاعاتی دارند که در مورد صفحات وب بوده و به شما نمایش داده خواهد شد. کدهایی که در این قسمت از سایت‌ شما قرار می‌گیرند، توسط موتورهای جستجو و ربات‌ها، الگوریتم‌ها و متاتگ‌ها بررسی شده و در نهایت، آنها را ایندکس می‌کند.

اگر فردی بخواهد در صفحات سایت شما متا تگ‌ها و کدهای html، را ببیند، باید در بخشی از فضای خالی مورد نظر شما راست کلیک کند و در نهایت، با انتخاب Inspect یا مشاهده منبع صفحه، بخشی از اطلاعات که در مورد آن وجود دارد را ببیند. این قسمت شامل کدهای Html و Meta Tag خواهد بود.

META TAG چیست؟

در منابع مختلف از متاتگ‌ها با اسامی دیگری مانند Metadata نیز نام برده می‌شود. این ویژگی به دلیل توضیحاتی است که اطلاعاتی مهم را در مورد صفحات مختلف شما در اختیارتان قرار خواهد داد. مطمئنا اجرای درست متاتگ‌ها نیازمند دانش برنامه نویسی خواهد بود که در صورت عدم اجرای آن باعث ایجاد مشکلات جدی خواهد شد.

این توضیحات در مورد صفحات مورد نظر شما بوده و از لحاظ سئو بسیار مهم هستند. بنابراین باید با استفاده از روش‌های مختلف، می‌توانید سایت خود را بهینه سازی کنید تا روشی درست را برای انجام این کار پیدا کنید.

اهمیت متا تگ ها در سئو

اکنون دیگر با انواع متا تگ ها آشنا شدید، اما باید موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم. چرا اهمیت متا تگ‌ ها تا این اندازه است؟ زمانی که رقابت شما با سایر سایت‌ها در پیدا کردن جایگاه‌های بالاتر گوگل یا دیگر موتورهای جستجو باشد، می‌توانید از متاتگ‌ها استفاده کنید. در این مورد از اصطلاحات سئو، شما از ابزارهایی استفاده می‌کنید که در اختیار وبمستران قرار گرفته و به شما کمک می‌کند، تا سایت‌های خود را از نظر محتوایی و ساختاری بهینه سازی کرده و در نهایت آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید. تنها در این صورت است که این صفحات در میان نتایج جستجوی شما دیده می‌شوند.

متاتگ‌ها موارد زیر را برای شما مشخص خواهند کرد:

  • موضوع
  • کلمات کلیدی
  • اهمیت صفحه
  • ایندکس شدن یا نشدن صفحه

موتورهای جستجو همواره به دنبال پیدا کردن نتایجی هستند که کاربران به آنها نیاز دارند. در واقع لینک‌های معرفی شده به آنها را دقیقا مشابه با همان چیزی که کاربر جستجو کرده در اختیارشان قرار خواهد داد. متاتگ‌هایی که در صفحات مختلف وجود دارند باید متناسب با موضوع همان صفحه باشند. این کار باعث می‌شود تا شانس دیده شدن آن صفحات در میان آنها بیشتر باشد. هرچه این ارتباط بیشتر باشد، جایگاه شما در میان نتایج جستجو نیز بالاتر خواهد بود.

توضیحاتی که شما در صفحات مختلف سایت خود قرار می‌دهید، باعث می‌شود تا کاربران به سمت شما جلب شوند یا از مسیر سایت شما دور شوند. در واقع باعث افزایش یا کاهش ترافیک سایتتان خواهند شد.

اهمیت متا تگ ها

به کمک متا تگ ها می توانید اهمیت قسمت های مختلف سایت را برای موتورهای جستجو مشخص کرده و در جلب اعتماد آنها حرکتی مثبت انجام دهید. برخی از متا تگ ها ساختار صفحات را بیان می‌کنند و برخی اطلاعاتی در مورد کلمات کلیدی یا اهمیت لینک‌ها می‌دهند. از این رو می‌شود گفت که اهمیت متا تگ ها در ساده تر شدن کاربری سایت، برای جستجوگرها و کاربران است.

متا تگ ها نوعی کمک کننده برای شناخته شدن سایت شما توسط موتورهای جستجو بوده و باعث می‌شود در صفحات گوگل ایندکس شوند. اگر سایت شما توسط گوگل شناسایی نشود، کاربرانتان نمی‌توانند به محتوای داخل سایت شما دسترسی داشته باشند.

محتوای کاربرپسند زمانی است که بتواند از نظر محتوایی، خوانایی، ارتباط با صفحات مختلف سایت شما و موارد دیگر با موضوع سایت شما متناسب بوده و بهینه شده باشد.

آیا همه سایت ها می توانند از Meta Tag استفاده کنند؟

همه سایت‌ها باید از متا تگ استفاده کنند و برای تمامی سایت‌ها مفید است. اگر CMS اختصاصی یا عمومی داشته باشید، فرقی نمی‌کند اما به سئوی سایت شما کمک خواهد کرد.

متا تگ انواع مختلفی دارد که دارای کاربردهای متفاوتی هستند. برای آنکه بتوانید محتوای صفحات سایت خود را توصیف کنید، باید از تعدادی کلمات کلیدی مشخص استفاده کنید. در برخی مواقع کدهای متا هستند که تعیین می‌کنند، سایت شما به چه کسی نمایش داده شود و به چه کسی نمایش داده نشود و مواردی از این قبیل که در نهایت مشخص می‌کند، شما چه انتظاری از متا تگ خود دارید.

متا تگ های مهم از دید سئو

متا تگ هایی که از دید سئو مهم هستند در موارد زیر خلاصه می‌شوند:

متا تگ Robots

متا تگی است که در آن توضیحات مختلفی برای ربات‌های جستجو و خزندگان گوگل در نظر گرفته می‌شود. در این مدل از متا تگ ربات‌ها اطلاعات مختلف را جمع آوری کرده و آنها را در مکانی خاص بایگانی می‌کنند. این توضیحات، به موتورهای جستجوی شما کمک می‌کند که در میان صفحات نتایج نمایش داده شوید یا خیر؟ صفحه شما را دنبال کنند یا خیر؟ لینک‌های شما فالوست یا نوفالو؟ و مواردی که همانند یک دستور توسط شما به ربات‌های گوگل اعلام می‌شود.

در صورتی که ربات‌های خزنده دستوری را ثبت نکنند، به صورت پیش فرض صفحه شما را ایندکس کرده و محتواها را در نتایج نمایش می‌دهند و تمام لینک‌های شما را فالو در نظر می‌گیرند.

تگ Title

تگ تایتل مهمترین چیزی است که در صفحات مختلف سایت وجود دارد. موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند متن داخل صفحات را بفهمند، به عنوان توجه می‌کنند. تایتل، به کاربر کمک می‌کند که در صورت قرار گرفتن در  نتایج جستجو، نظر کاربر را به آن جلب کرده و باعث می‌شوند تا روی آن کلیک کنند. تگ تایتل از نظر سئو بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین باید آن را زیبا انتخاب کنید. مناسب‌ترین تعداد حروف برای عنوان 55 کاراکتر است.

متا-تگ-در-سئو

تگ Description

زمانیکه کاربری موضوعی را جستجو می‌کنند، گوگل علاوه بر تگ عنوان، بخشی از متن را هم به او نشان می‌دهد. این بخش با نام تگ دیسکریپشن مشخص می‌شود و به آن Meta Description می‌گویند.

متا دیسکریپشن، نوع مهمی از متا تگ‌هایی است که در رتبه بندی نیز اهمیت بالایی را دارد. در قسمت مربوط به کلمات کلیدی که کاربر سرچ کرده متادیسکریپشن، به صورت غیر مستقیم روی سئوی سایت تاثیر می‌گذارد. این مدل از متا دیسکریپشن نباید از 160 کاراکتر بیشتر شود. عناوین و متادیسکریپشن، در صفحات مشابه سایت شما باید متفاوت باشد.

تگ های Heading

در داخل یک متن سئو شده، متا تگی به عنوان سر تیترها وجود دارد که هر مطلب شما را به چندین بخش دسته بندی می‌کند که از h1 تا h6  را شامل می‌شود.

تگ لینک

لینک نیز نوع دیگری از متا تگ و یک گزینه مهم در سئوست. این لینک‌ها باعث می‌شوند تا بین صفحات مختلف سایت شما ارتباط برقرار شود. لینک‌ها در دو نوع خروجی و ورودی هستند و تاثیر زیادی را در سئوی سایت شما دارند. تگ لینک هم به صورت فالو هم نوفالو است.

تگ Alt

آلت یکی دیگر از تگ‌های مهم در سئوست که باعث معرفی تصاویر موجود در سایت شما به موتورهای جستجو خواهد شد. این تگ نشان می‌دهد که تصویر قرار گرفته در سایتتان چه موضوعی دارد و باید به درستی تعریف شود.

متاتگ Keywords

این نوع از مت تگ برای توضیح کلمات کلیدی شماست و به موتورهای جستجو می‌فهماند که موضوع صفحه شما چیست و به درک بهتر آن کمک می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی انواع متاتگ‌ها و دلایل استفاده از آن پرداختیم. اکنون می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید و باعث افزایش رتبه سایت خود و سئوی صفحه شوید. در این مطلب این موضوع را کاملا برایتان مشخص کردیم و شما را با اهمیت متا تگ ها و انواع آن آشنا نمودیم. شما هم نظرات خود را در زمینه این اصطلاح مهم سئو با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *