افزونه وردپرس چیست ؟ معرفی 6 نوع افزونه وردپرس

افزونه وردپرس چیست ؟ معرفی 6 نوع افزونه وردپرس
افزونه وردپرس چیست

خیلی از کاربران سوال دارند که افزونه وردپرس چیست؟ یا چه کاربردی دارد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با افزونه های وردپرس و قابلیت های آن آشنا کنیم. پس با ما در افگیگا همراه باشید تا در این مقاله به پاسخ تمامی سوالات خود دست یابید!

افزونه وردپرس چیست ؟

برای پاسخ به پرسش افزونه وردپرس چیست ابتدا باید در مورد خود وردپرس اطلاعات کافی داشته باشید.

در صورت نیاز مقاله وردپرس چیست را مطالعه بفرمایید.

یکی از قابلیت های کلیدی وردپرس ، افزونه وردپرس است. با وجود افزونه ها ، امکان گسترش امکانات سایت با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن است. اگر مدیر یک سایت وردپرسی باشید یا قصد داشته باشید سایتی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی کنید حتما نام افزونه را شنیدید.

افزونه وردپرس چیست؟
پلاگین ( Plugin ) و یا به فارسی افزونه وردپرس ، کد هایی هستند که قابلیت های وردپرس را گسترش می دهند. درواقع امکانات و قابلیت های جدیدی را به سایت وردپرسی شما اضافه می کند.

شما با نصب این افزونه ها بر روی وردپرس می توانید امکانات و ویژگی های منحصر به فردی را بدون نیاز به دانش کد نویسی به سایت خود اضافه کنید. در واقع، اگر می‌خواهید از سایت وردپرس خود بیشترین بهره را ببرید، باید برخی از افزونه‌ها‌ را روی سایت وردپرسی خود نصب کنید.

از نظر هزینه انواع افزونه وردپرس چیست؟

افزونه ها دو نوع دارند ، افزونه های رایگان و غیر رایگان. که افزونه های غیر رایگان (یا اصطلاحا پرمیوم premuim) امکانات و ویژگی های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند.

تعداد افزونه وردپرس چیست ؟

افزونه وردپرس چیست
صفحه افزونه ها در وردپرس

هم اکنون بیش از 58،000 افزونه‌ی رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد! علاوه بر این، هزاران افزونه‌ ی فروشی وجود دارد که توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان سراسر دنیا ارائه می شود. متاسفانه به علت تحریم ها امکان خرید مستقیم آن وجود ندارد.

اما نگران نباشید ، امکان خرید تعدادی از افزونه های کاربردی وردپرس به صورت اورجینال به صورت فارسی شده موجود است. افزونه های دارای به روزرسان خودکار از پیشخوان وردپرس است.

تفاوت نسخه های پولی و رایگان افزونه وردپرس چیست ؟

برخی افزونه ها هم نسخه پولی (پرمیوم) و هم نسخه رایگان دارند. تفاوت این نسخه ها در امکانات آن ها است و نسخه های پرمیوم تکمیل کننده امکانات نسخه های رایگان هستند. با توجه به امکانات بیشتری که نسخه های پرمیوم دارند در صورت نیاز می توانید آن ها را تهیه کنید.

کاربرد افزونه وردپرس چیست ؟

در بالا توضیح دادیم که افزونه وردپرس چیست حالا با کاربرد آن آشنا می شویم . هم اکنون هزاران افزونه وردپرس وجود دارد ، یعنی ما می توانیم هزاران کاربرد و ویژگی را به سایتمان اضافه کنیم! همچنین ممکن است شما به دنبال ویژگی خاصی باشید که هیچ افزونه ای نداشته باشد ، در این مورد شما باید از برنامه نویسان php کمک بگیرید تا پلاگین وردپرس اختصاصی برای شما بنویسند. در صورتی که نیاز به افزونه اختصاصی داشتید با کارشناسان افگیگا تماس بگیرید.

تمام وب سایت هایی که با سیستم مدیریت محتوا وردپرس راه اندازی می شوند به افزونه ها نیاز دارند تا مواردی مثل سئو ، امنیت ، سرعت و امکانات به تکامل برسند.

چند دسته پر کاربرد افزونه ها شامل افزونه های بهینه سازی سئو ، افزونه های بهینه سازی و کش ، افزونه های امنیتی و افزونه های تماس و فرم ساز می شود.

مثلا شما قصد دارید سرعت سایت خود را افزایش دهید ، برای این کار افزونه ای برای بهینه سازی تصاویر بر روی سایت نصب می کنید و تنظیمات آن را انجام می دهید.

انواع افزونه وردپرس چیست ؟

حالا که به پرسش کاربرد افزونه وردپرس چیست پاسخ دادیم بیاید به پرسش انواع افزونه وردپرس چیست پاسخ دهیم. بر اساس نوع کاربرد افزونه های وردپرس به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. کاربردی ترین ها که مورد نیاز هر سایتی است عبارت اند از :

1. افزونه‌ های بهینه سازی و سرعت

این افزونه ها برای افزایش سرعت سایت های وردپرسی و بهینه سازی استفاده می شوند. از امکانات این دسته از افزونه ها می توان به امکان کش (Cache) ، بارگزاری تنبل (Lazy load) ، فشرده سازی فایل ها ، بهینه سازی افزونه ها و بهینه سازی تصاویر اشاره کرد.

بهترین و پرکاربردترین های این دسته عبارتند از : افزونه wp rocket ، افزونه super cache ، افزونه smush و افزونه total cache اشاره کرد.

2. افزونه‌ های سئو

این دسته از افزونه ها ، سایت شما را از نظر ساختار سئو بهبود می بخشند و امکاناتی برای بررسی سئو محتوا در اختیار شما قرار می دهند. نصب افزونه های سئو سبب افزایش سرعت ایندکس سایت شما شده و تاثیری چشمگیر در سئو سایت شما خواهد داشت.

بهترین و پرکاربردترین افزونه های این دسته عبارتند از : افزونه یوست (WordPress SEO by Yoast) ، افزونه رنک مث پرو (Rank Math Pro)

3. افزونه‌ های امنیت

این افزونه ها با اعمال برخی محدودیت ها و بررسی درخواست ها سبب افزایش امنیت سایت شما می شوند. از امکانات افزونه های امنیتی وردپرس می توان به : بررسی درخواست ها ، جلوگیری از حملات ddos ، ورود دو مرحله ای ، بررسی قدرت رمز عبور ها ، اعمال محدودیت روی ip های مشکوک و اسکن سایت اشاره کرد.

بهترین و پرکاربردترین افزونه های امنیتی وردپرس عبارتند از : افزونه اکیسمت (Akismet) ، افزونه iThemes Security  ، افزونه وردفنس (WordFence) و افزونه sucuri

4. افزونه‌ های صفحه ساز

با استفاده از افزونه های صفحه ساز ، به صورت گرافیکی و بدون دانش برنامه نویسی می توانید ظاهر سایت خود را تغییر دهید و صفحات زیبایی بسازید. از قابلیت های صفحه ساز ها می توان به : ساخت صفحات به صورت گرافیکی و با drag & drop ، ساخت پاپ آپ (pop up) ، تغییر ظاهر صفحه های ووکامرس و ساخت و تغییر هدر (Header) و فوتر (Footer) اشاره کرد.

بهترین افزونه های صفحه ساز عبارتند از : افزونه المنتور (Elementor Pro) و افزونه ویژوال کامپوزر (Visual Composer)

5. افزونه‌ های فرم ساز

با استفاده از افزونه های فرم ساز می توانید فرم های مختلفی بسازید و از کاربران اطلاعات دریافت کنید. همچنین قابلیت ارسال پیام های کاربران به ایمیل شما وجود دارد. از دیگر قابلیت های این افزونه ها امکان ایجاد فرم های شرطی ، فرم های چندمرحله ای و همچنین فرم های دارای پرداخت می باشد.

بهترین افزونه های فرم ساز عبارتند از : افزونه Gravity forms ، افزونه کانکت فرم 7 (Contact Form 7) و افزونه WPForms

6. افزونه‌ های فروشگاهی

این دسته از افزونه ها ، سایت وردپرسی شما را به فروشگاه اینترنتی تبدیل می کنند. از قابلیت های این افزونه ها می توان به : مدیریت محصولات ، مدیریت سفارشات ، مدیریت انبار ، گزارشات فروش و درآمد ، درگاه پرداخت ، روش های حمل و نقل ، صفحه محصول ، صفحه سبد خرید ، صفحه حساب کاربری و صفحه پرداخت اشاره کرد.

با توجه به گستردگی قابلیت های افزونه ها و کاربرد وسیعی که دارند ، افزونه های بسیاری نیز برای افزایش امکانات این دسته از افزونه ها به وجود آمده اند.

بهترین و پرکاربرد ترین افزونه فروشگاهی وردپرس ، افزونه ووکامرس (WooCommerce) است که پرکاربردترین ابزار آنلاین برای ساخت فروشگاه اینترنتی در جهان است.

افزونه فروشگاهی پرکاربرد دیگر در وردپرس ، افزونه EDD (Easy Digital Download) می باشد.

پکیج افزونه های کاربردی وردپرس
پکیج افزونه های کاربردی وردپرس

مهم نیست موضوع یا محتوای سایت شما چیست ، افزونه های گوناگونی وجود دارد که با استفاده از آن ها راحت تر مسیر پیشرفت را طی می کنید و سایتتان را به جایگاه دلخواه می رسانید.

دلیل محبوبیت افزونه وردپرس چیست ؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم شما با افزونه وردپرس می توانید ویژگی های مختلفی را به سایت خود اضافه کنید ، یا بخشی از سایت را غیر فعال کنید. می توان گفت که این مهم ترین دلیل محبوبیت افزونه های وردپرس است. اما علاوه بر این ، رایگان و متن باز بودن وردپرس ، امکان ایجاد انواع سایت ، سئو و بهینه سازی بالای وردپرس ، رابط کاربری ساده و قابلیت شخصی سازی ، امنیت بالا و پشتیبانی و اینکه با هر سرویس و اپلیکیشنی هماهنگ می شود ، از دیگر دلایل محبوبیت افزونه وردپرس می باشد.

همچنین راحتی استفاده از افزونه ها ، امکان فعال و غیرفعال کردن افزونه ها در لحظه و تنوع کاربرد آن ها از مهم ترین دلایل گستردگی و محبوبیت افزونه وردپرس است.

روش نصب افزونه وردپرس چیست ؟

افزونه وردپرس چییست

برای پیدا نمودن افزونه وردپرس کافی است کارکرد مورد نظر خود را مخزن وردپرس یا در گوگل سرچ کنید. البته دقت کنید افزونه وردپرس را تنها از خود مخزن وردپرس یا مارکت های معتبر خارجی مانند codycanyon (که البته تحریم است) و مارکت های معتبر ایرانی همچون افگیگا (fgiga) دریافت و نصب کنید.

شما برای نصب افزونه دو راه دارید:

1. نصب افزونه از مخزن وردپرس: از طریق بخش افزونه ها در پیشخوان وردپرس ، می توانید نام افزونه مورد نظر خود را جستجو نموده و با زدن دکمه نصب ، آن را نصب کنید. البته این روش تنها برای افزونه هایی کاربرد دارد که در مخزن وردپرس موجود است.

2. نصب افزونه دستی: که می توانید با آپلود کردن فایل افزونه توسط پیشخوان وردپرس و یا از طریق هاست اقدام به نصب و فعال سازی افزونه کنید.

روش کار افزونه وردپرس چیست ؟

حالا که فهمیدیم افزونه وردپرس چیست با روش کار کردن آن آشنا می شویم.

2 2 سایت ساز افگیگا

افزونه وردپرس با افزودن کد به سایت کار می کند. افزونه از توابع و کد های PHP تشکیل شده است که باعث می‌شود دستورات به وقوع بپیوندد. پلاگین‌ها به قلاب‌ های (Hooks) اکشن (Action) یا فیلتر (Filter) متصل می‌شوند. این هوک ها قطعه‌ای از کد خود وردپرس هستند یا بعضی اوقات کدهایی هستند که برای گسترش وردپرس طراحی شده‌اند. یعنی وردپرس به گونه‌ای طراحی شده است که توسط افزونه‌ها توسعه یابد.

نکات قبل از نصب افزونه وردپرس چیست ؟

افزودن افزونه به سایت، به معنای اضافه کردن یک کد جدید به سایت است ، پس افزونه را با دقت بیشتری انتخاب کنید ، چون اضافه کردن افزونه مشکل دار و جعلی (اصطلاحا نال شده Null) مشکلات بسیاری به وجود میاورد مانند : به وجود آوردن خطا در سایت ، پایین آوردن سرعت سایت یا حتی هک شدن سایت!

بر اساس آمار یکی از بیشترین دلایل هک شدن سایت های وردپرسی استفاده از افزونه های نا مشخص یا دانلود افزونه ها پرمیوم به صورت رایگان (!) و از منابع نا مشخص است.

برای جلوگیری از این اتفاقات باید به چند نکته توجه کنید:

  • از افزونه هایی استفاده کنید که توسط وب سایت های معتبر منتشر شده است.
  • نظرات کاربران را قبل از نصب افزونه مطالعه کنید.
  • چک کنید که افزونه مرتب بروزرسانی دریافت می کند.
  • مطمئن شوید سایتی که افزونه را از آن خریداری کردید ، خدمات پس از فروش داشته باشد.

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن این مقاله متوجه شده باشید افزونه وردپرس چیست و با کاربرد های فراوان آن آشنا شده باشید. یکی از دلایل اصلی استفاده از وردپرس ، همین افزونه ها است اما استفاده از افزونه های می بایست به صورت اصولی صورت گیرد.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *