اصول نگارش فارسی و کاربرد علائم نگارشی رایج در محتوا

اصول نگارش فارسی و کاربرد علائم نگارشی رایج در محتوا
اصول نگارش فارسی

در مورد “محتوای یونیک” به صورت متنی به طور کامل در مقاله مربوط به آن صحبت کردیم اما نوشتن یک محتوا تنها مربوط به نوشتن آن نمی‌شود. بلکه باید اصول نگارش فارسی نیز در آن رعایت شود. هر سبک نوشته‌ای نیازمند اصولی نگارشی مخصوص به خود است که باید آن را بدانید و به کار ببرید. رعایت این اصول از مهمترین مواردی است که هر نویسنده باید آن را رعایت کند. در این بخش به نکات و اصول نگارشی اشاره کرده‌ایم که در زمان نوشتن مقاله باید به آن توجه کنید:

  • در افعال، اسامی جمع و دو بخشی از نیم فاصله استفاده کنید.
  • قبل به کلمه قبلی خود چسبیده و از کلمه بعدی فاصله دارد.
  • اگر جمله شما تمام نشده، اما نیازمند مکث است از ویرکول استفاده کنید.
  • اگر جمله تمام شده اما به جمله بعدی ارتباط دارد، از ویرگول نقطه استفاده کنید.
  • حروفی مانند ز، ذ و ظ را به درستی استفاده کنید.
  • جملات را کوتاه بنویسید
  • از به کار بردن کلمات سنگین و گنگ پرهیز کنید.
  • متن خود را در پایان بازخوانی کنید.

استفاده درست از علائم نگارشی باعث خوانایی بیشتر محتوای شما خواهد شد.

اصول نگارش فارسی که باید در متن استفاده کنید…

گاهی اصول نگارش فارسی نقش مهمی را در درک معنی یک محتوا دارند. بنابراین باید آنها را بشناسید و به درستی در متن خود استفاده کنید. جدول زیر اطلاعات کاملی را از این علائم در اختیار شما قرار خواهد داد:

علامتموارد استفاده
نقطه (.)بعد از پایان جمله، حروف اختصاری و مخفف‌ها قرار می‌گیرد. در پایان اشعار استفاده نمی‌شود.
ویرگول یا کاما (،)در بین چند عبارت یا کلمه در کنار هم با نقش دستوری یکسان قرار می‌گیرد. بعد یا قبل از کلماتی مانند تا، که، و، اگر، یا، هم، اما، ولی، چون، زیرا، بنابراین، پس، اگر و را معمولا از ویرگول استفاده نمی‌شود.
نقطه ویرگول (؛)زمانی که جمله جمله پایان یافته ولی در حقیقت نویسنده میخواهد جمله را ادامه دهد و قصد جلب توجه به جمله را دارد.
نشانه سوال (؟)پایان جملات پرسشی قرار می‌گیرد.اگر درباره مطلبی تردید و شک وجود داشته باشد آن را داخل پرانتز می‌آورند.
علامت تعجب و عاطفه (!)جملات عاطفی همراه با تعجب استفاده می شود. بعد از اسمی که مخاطب قرار داده‌ایم به کار برده می‌شود.
دو نقطه (:)بعد از آن نقل قول یا توضیح اضافی می آید.بعد از عنوان ها نیازی به گذاشتن دو نقطه نیست.
گیومه («»)زمانی که می‌خواهیم نقل قول مستقیمی از یک شخص بیان کنیم، از این علامت استفاده می‌کنیم.
خط فاصله یا خط تیره (-)جمله‌هایی که توضیحی را به جمله اضافه می‌کنند یا جمله‌های معترضه مانند دعا یا نفرین را در میان دو خط تیره قرار می‌دهند. زمان نگارش داستان یا نمایشنامه‌ها برای عدم استفاده مکرر از نام شخصیت‌ها، از ابتدای دیالوگ از خط تیره استفاده می‌کنند. پس از اعداد و بین دو عدد هم خط تیره گذاشته می‌شود. میان بعضی از کلمات و عبارات جمله و دسته بندی کلمات هم کاربرد دارد.
سه نقطه (…)نشان دهنده این است که قسمتی از جمله حذف شده است. برای خودداری از نوشتن نام مقدس خداوند در بروی برگه که به زیر دست و پا می‌افتد و برای جلوگیری از بی احترامی از این علامت استفاده می‌گردد.
پرانتز یا کمان (())میان پرانتز ارتباط فرعی با متن دارد. به این صورت که برای توضیحات تکمیلی مانند مثال، عبارت توضیحی، معنای واژه، ذکر منبع، نشانه اختصاری، ذکر تلفظ و عبارت، ترجمه کلمات، جمله های دعایی و نفرینی و همچنین نوشتن علامات استفاده می‌شود. برای نوشتن ترکیبات دعایی و اختصار واژه ها این علامت به کار می‌رود. در صورتی که اگر نوشته داخل پرانتز را حذف کنیم نباید در مفهوم و معنای متن خللی وارد شود. آن چیزی که در پرانتز آمده است در واقع به معنای توضیح بیشتر است.
قلاب یا کروشه ([ ])نوشته در بین قلاب به متن اصلی اضافه می‌شود.

تاثیر اصول نگارش فارسی صحیح در سئو

علائم نگارشی
علائم نگارشی در محتوای متن

تمام افرادی که در تجارت و کسب و کار هستند برای آنکه بتوانند در رتبه‌های برتر قرار گیرند نیازمند تولید محتوای هدفمند هستند. هدف اصلی از محتوای هدفمند ارائه مواردی است که بتواند به کاربر اطلاعاتی که نیاز دارد را بدهد. استفاده از علائم نگارشی نقش بسیار موثری را در این فرایند دارد. چرا که اصلی‌ترین هدف آن آسان سازی یک محتوا برای خواندن است. اگر در محتوایی اصول نگارش فارسی به درستی استفاده نشود، ممکن است فهم آن نوشته برای کاربر سخت‌تر شده و در نهایت نتیجه معکوس را به همراه داشته باشد.

کاربر در این مواقع به دلیل عدم درک درست متن، صفحه شما را ترک خواهد کرد و این موضوع از نظر سئو یک امتیاز منفی بوده و باعث افزایش بونس ریت سایت شما خواهد شد. به همین دلیل است که علائم نگارشی می‌تواند در سئو موثر باشد.

کلام آخر…

استفاده از اصول نگارش فارسی به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوایی خوانا و متناسب با آنچه که کاربر به آن نیاز دارد، را تولید و درون سایت خود قرار دهید. در این مطلب به اصول و علائمی اشاره کردیم که در این روند به شما کمک می‌کنند. شما هم اگر علائم نگارشی را در نظر دارید که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد، آن را به این صفحه اضافه کنید.

سوالات پرتکرار در مورد اصول نگارش فارسی

چگونه بفهمیم از اصول نگارش فارسی در سایت خود به درستی استفاده کرده‌ایم؟

سایت‌های مختلفی وجود دارد که به صورت رایگان و غیر رایگان، محتوای شما را بررسی می‌کنند.

آیا اصول نگارش فارسی از نظر گوگل اهمیت دارد؟

گوگل همیشه به فکر راحتی کاربرانش است و علائم نگارشی کار خواندن محتوا را برای آنها راحت می‌کند. بنابراین امتیاز خوبی را به صفحه شما خواهد داد.

آیا اصول نگارش فارسی در عنوان نیز باید رعایت شود؟

در صورتی که خوانایی عنوان با استفاده از آن بهتر شود، بله…

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *