نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت چیست؟
سایت مپ چیست

نقشه سایت چیست؟ این سوالی است که در بدو ورود کسب و کارتان به فضای آنلاین با آن رو به رو خواهید شد. می‌خواهیم با یک مثال این مطلب را آغاز کنیم. خود را درون یک جاده فرض کنید که می‌خواهید در طی مسیری که از مبدا به مقصد طی می‌کنید، به اماکن طبیعی نیز سر بزنید. برای اینکار نیاز به یک نقشه دارید تا بتواند مسیرهای فرعی پیش رویتان را برای بازدید از هر یک از این مناظر به شما نشان دهد.

این موضوع در فضای آنلاین نیز اتفاق می‌افتد. ربات‎‌هایی که وظیفه چرخیدن در بین سایت‌های مختلف را به عهده دارند، نیازمند یک نقشه هستند که با نام Sitemap شناخته می‌شود. ضرورت ایجاد نقشه سایت چیست؟ آیا این فایل برای سایت شما ضروری است؟

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟

Sitemap به فایلی گفته می‌شود که لیستی کامل از محتواهایی که درون سایت قرار گرفته را در دید همگان قرار می‌دهد. این فایل باعث می‌شود تا خزنده‌های گوگل به راحتی به این محتواها دست پیدا کنند. از طرفی یک سایت مپ درست و مناسب به موتور جستجو عنوان می‌کند که کدام محتوا را اول بخواند چون مهمتر است.

Sitmap را تحت عنوان نقشه سایت XML نیز می‌شناسند که برای موتورهای جستجو مهم‌تر است. با استفاده از این نقشه ساختار سایت توسط موتور جستجو خوانده می‌شود. علاوه بر این زمانی که شما URLیی که مربوط به صفحات موجود در سایت مپ است را در داخل آن قرار می‌دهید، توسط گوگل ایندکس خواهند شد و این ضمانتی برای این فرایند است.

این موضوع به دلیل آدرس‌های معتبر و مرتبی است که برای کراولرها در نظر گرفته شده و در اختیارشان قرار داده می‌شود. در دور بعدی که کراول اتفاق می‌افتد، شانس دیده شدن این صفحات بالاتر است.

نقطه مقابل Sitemap، نقشه‌ای است که برای اساس html نوشته می‌شود. در این نقشه فایل‌هایی که درون سایت وجود دارد، به نمایش در خواهد آمد. معمولا این گزینه برای کاربران مناسب‌تر است، چرا که می‌توانند ببینند، محتوای سایت شما چیست و در کدام بخش اطلاعات مورد نیازشان قرار گرفته است.

آیا شما به یک sitemap نیاز دارید؟

سایت مپ

بهتر است هر کسب و کاری پس از ورود به فضای آنلاین یک سایت مپ را بسازد. اگر سایت جدید یا صفحات جدیدی دارید که لینک‌های داخلی و خارجی مناسبی ندارند، گوگل نمی‌تواند آن را پیدا کند، بنابراین سایت مپ در این مواقع لازم و ضروری است. همچنین برای افرادی که سایت بزرگی را راه‌اندازی می‌کنند و صفحات موجود در آن به قدری است که شاید گوگل به برخی از آنها دست پیدا نکند، داشتن یک سایت مپ مهم و ضروری است.

شرایط دیگری که استفاده از سایت مپ در آن مهم و ضروری است، در مواقعی است که از URLهای داینامیک در محتوای خود استفاده کرده‌اید. همچنین اگر محتوای آرشیو شده‌ای دارید که لینک خوبی را در صفحات اصلی ندارند. در آخر نیز اگر شناسایی سایت شما سخت است یا محتوایی دارید که غیر متنی و سنگین است، بهتر است نقشه سایت را برای خود داشته باشید.

سایت مپ، ابزاری برای شناساندن سایت به موتورهای جستجوست.

اصلی‌ترین ساختار مربوط به نقشه سایت چیست؟

پروتکل‌های XML در تمام موتورهای جستجو به یک صورت است. در زیر یکی نمونه از سایت مپ مربوط به یک وبسایت خاص را مشاهده خواهید کرد:

<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2020-04-30</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/about-us.html</loc>
<changefreq>yearly</changefreq>
<priority>0.4</priority>
</url>

همانطور که می‌بینید، این کدها با تگ‌های مشخص تحت عنوان <?xml> شروع می‌شوند. دنبال روی این تگ نیز <urlset> است. در این تگ یک صفت Xmlns که ساختار اصلی نقشه را مشخص می‌کند، قرار داده می‌شود.

مورد دیگر در XML، نحوه نگارش آدرس است. این عبارت باید در دو تگ <url> و یک <loc> قرار گیرد. اما به طور کلی باید برای نوشتن یک نقشه سایت، تگ‌های مختلف را بشناسید که می‌توانید در فضای وب آنها را پیدا کنید.

بهترین راه ایجاد نقشه سایت چیست؟

برای ایجاد نقشه سایت باید بدانید که از چه پلتفرمی استفاده می‌کنید. آیا سیستم مدیریت محتوای شما وردپرس است یا از یک پلتفرم اختصاصی استفاده می‌کنید. در این صورت می‌توانید نقشه سایت خود را ایجاد کنید. ما به طور کامل آموزش ایجاد نقشه سایت در هر دوی این پلتفرم‌ها را در مقاله مربوط به “آموزش ایجاد نقشه سایت” توضیح داده‌ایم.

بهترین فرمت برای نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت چیست

سایت مپ با فرمت‌های مختلفی در فضای آنلاین موجود است. اما بهترین فرمت برای نقشه سایت چیست؟

برای پاسه به این سوال باید موارد مختلفی را در نظر گرفته اما به طور کلی، XML یک پروتکل مشخص برای موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است. اما اینروزها سایپ مپ‌هایی که FEED آنها با پروتکل‌های RSS 2.0 و Atom 1.0 هماهنگ بوده و اغلب محتواهای متنی ASCLL را نیز پشتیبانی می‌کند، بیشتر استفاده می‌شود.

اغلب محتواهای متنی ASCLL نیز برای این موتورهای جستجو قابل خوانش هستند. اگر نقشه شما حجم بالایی دارد می‌توانید با فشرده کردن آن فایل Gzip را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید.

نکاتی مهم برای انتخاب فرمت نقشه سایت

معمولا گوگل فرمت‌هایی را قبول می‌کند که بینگ از آنها پشتیبانی نمی‌کند. گوگل بر این باور است که فایلی جداگانه باید برای محتوای خبری موجود در سایت مپ وجود داشته باشد. خزندگان گوگل معمولا این فایل‌ها را می‌پسندند و به دنبال آنها هستند. فایل‌های Media RSS برای شناسایی توضیحات متای فایل‌های ویدئویی توسط گوگل و بینگ مناسب است.

بهترین فرمت برای کسب و کارهای بزرگ در انتخاب نقشه سایت چیست؟

اغلب وبسایت‌های فعال در فضای آنلاین دارای صفحاتی بیش از 50000 url بوده و به دنبال روش‌های ایندکس کردن بهتر و سریعتر سایت خود می‌گردند. در یک سایت مپ تنها 50000 آدرس سایت قابل ارائه است. اما یک وبمستر می‌تواند، فایل ایندکس سایت مپی را تولید کند که بیشتر از این مقادیر نیز امکان قرار دادن url در آن وجود داشته باشد. این ویژگی در فایل ایندکس سایت مپ بسیار مهم و ضروری بوده و کاربرد زیادی را دارد. تقریبا می‌توان گفت تعداد urlهایی که در این فایل می‌توان قرار داد به میلیارد نیز می‌رسد.

سخن پایانی

قبل از آنکه بخواهید در مورد اینکه نقشه سایت چیست و چرا باید آن را درون سایت خود به کار ببریم، اطلاعاتی را به دست آورید، باید به دنبال روش‌هایی برای ایجاد یک سایت باشید. در افگیگا امکان طراحی سایت با کمترین هزینه و در مدت زمانی کوتاه وجود دارد. می‌توانید از قالب‌های آماده برای اینکار استفاده کنید. همچنین با مطالعه مقاله آموزش قرار دادن نقشه سایت در وردپرس آن را در سایت خود به کار گیرید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *