کسب و کار اینترنتی یا سنتی

کسب و کار اینترنتی یا سنتی
تفاوت کسب و کار آنلاین و سنتی

به نظر شما تفاوت کسب و کار آنلاین و سنتی جیست؟ با هوشمند شدن بسیاری از وسایل دیجیتال شاهد ورود تعداد زیادی از فروشگاه‌ها به فضای آنلاین هستیم. تفاوت‌های زیادی بین یک فروشگاه آنلاین و حضوری وجود دارد که در این مطلب می‌خواهیم به آنها بپردازیم. به نظر شما کدام نوع از فروش انتخاب بهتری است؟

تفاوت کسب و کار آنلاین و سنتی

کسب و کار اینترنتی یا سنتی

مطمئنا لذت خرید حضوری با هیچ چیز دیگری پر نخواهد شد، اما در هر صورت، تعداد زیادی از فروشگلاه‌ها محصولات خود را در فضای آنلاین می‌فروشند. تعداد این پلتفرم‌ها کم نیست و مردم نیز استقبال خوبی از آنها داشته‌اند.

این دو مدل فروشگاه شباهت‌های زیادی دارند اما از نظر فیزیک کاملا یکسان نخواهند بود. عده‌ای از مشتریان طرفدار خرید حضوری هستند و گروهی هم خرید اینترنتی را می‌پسندد.

در خرید حضوری، مشتری می‌تواند از افراد موجود در سطح فروشگاه استفاده کرده و به طور مستقیم اطلاعات مورد نیازش را دریافت کند. اما در خرید آنلاین همه چیز در صفحه‌ای مجازی قرار گرفته و کلیه اطلاعات به این وسیله در اختیار مشتری قرار خواهد کرفت. به این معنی که هیچ نیروی انسانی در کار نخواهد بود.

در یک فروشگاه اینترنتی اطلاعاتی مانند تاریخ مصرف، برگزیده ها و محصولات جدید جلوی چشمان مشتری خواهد بود که بر اساس استراتژی فروشنده تعیین شده است. در فروشگاه حضوری، مشتری باید همه چیز را از روی بسته بندی محصول ببینید و پیشنهادی هم در کنار آن نخواهد داشت.

مزایای داشتن یک فروشگاه اینترنتی

در فروشگاه آنلاین شما می‌توانید هر گونه تغییری را که بخواهید در پلتفرم خود انجام دهید. با اینکار هر چند وقت یکبار مخاطبانتان با طرح جدیدی از سایت شما رو به رو هستند. در صورتی که در یک فروشگاه فیزیکی این امکان وجود ندارد.

هزینه‌هایی که برای برپایی فروشگاه آنلاین وجود دارد، از فیزیکی کمتر است. به عنوان مثال شما نیازی به پرداخت هزینه برای خرید یا اجاره فروشگاه، استخدام نیروهای انسانی زیاد، پرداختی‌های مربوط به انرژی‌هایی مانند برق، گرما و سرما نخواهید داشت.

در نهایت نیز امکان خرید در هر ساعت از شبانه روز و تمام مکان‌ها برای مشتریان شما وجود دارد. آنها می‌تواند با تمام دستگاه‌های دیجیتال مانند موبایل، لپ تاپ و تبلت وارد فروشگاه شما شوند.

معایب داشتن یک فروشگاه اینترنتی

فروشگاه آنلاین

با وجود تمام مزایایی که در مورد ورود به فضای آنلاین عنوان شد، معایبی نیز در مورد آن دیده می‌شود. اولین ایراد اعتماد کمتر مشتریان نسبت به سایت‌های فروشگاهی آنلاین است. برخی از آنها تمایل دارند که محصول دریافتی را از نزدیک لمس کنند تا بفهمند جنس آن چگونه است. البته این موضوع تنها برای برخی از محصولات است. همچنین ممکن است یک مشتری، اعتمادی به خدمات پس از فروش نداشته باشد. این موارد را معمولا در خریدهای حضوری نمی‌بینیم.

یک فروشگاه اینترنتی متفاوت داشته باشید…

برای آنکه بتوانید پروسه فروش خود را در فضای آنلاین گسترش دهید، می‌توانید از سایت‌های تخصصی یا سایت سازهای آماده مانند افگیگا یا وردپرس استفاده کنید. این پلتفرم‌ها دارای قالب‌های آماده‌ای هستند که از نظر سئو بهینه شده است. همچنین می‌توانید با روش‌های مختلف سایت خود را بهینه کنید و آن را در رتبه‌های بالای گوگل قرار دهید.

نکات مهم برای ورود به فضای آنلاین

بهتر است برای ورود به این فضا چند مورد را در نظر بگیرید. ممکن است ورود به فضای آنلاین برای کسب و کار شما مناسب نباشد. موارد زیر را در هنگام طراحی سایت و انتخاب شرکت طراحی سایت در نظر بگیرید:

  • آیا به تعداد کافی بازدیدکننده دارید؟
  • چه بودجه‌ای را برای این کسب و کار در نظر گرفته‌اید؟
  • آیا امکان ارائه جزئیات به مشتریانتان وجود دارد؟
  • آیا سرعت بارگذاری سایت شما مناسب است؟
  • صفحه‌ای که در اختیار مشتریان خود قرار داده‌اید، به اندازه کافی جذاب است؟
  • دکمه‌هایی که در داخل سایتتان قرار داده‌اید، به خوبی به چشم مشتریان است؟
  • آیا لیست محصولاتتان کامل است؟
  • آیا به طراحی سایت و ارائه خدمات مشتریان وارد هستید؟

نشانه‌های معتبر بودن یک فروشگاه اینترنتی 

اگر بخواهید در فضای آنلاین شروع به کار کنید، باید موارد زیر را در سایت خود قرار دهید. این نکات از نظر مشتری مهمترین چیزهایی است که در یک فروشگاه‌ اینترنتی دیده می‌شود:

  • نماد الکترونیک را در سایت خود قرار دهید. این نماد باید دارای تاریخ انقضا بوده و نشانی از اعتبار سایت شما باشد.
  • دسترسی آسان مشتری یکی دیگر از موارد مهم در جلب اعتماد کاربران است. سعی کنید یک شماره تماس یا آدرس را در فروشگاه اینرنتی خود قرار دهید.
  • باید برای پرداخت، یک درگاه اینترنتی مستقیم را در نظر بگیرید. نه اینکه شماره کارتی را برای واریز مبلغ در اختیار مشتریان خود قرار دهید. این کار اعتماد کابر را نسبت به شما از بین خواهد برد.
  • مشاوره در هنگام خرید، قابلیت دیگری است که باید در یک فروشگاه اینترنتی وجود داشته باشد. اینکار به خرید آسان محصولات توسط مشتری کمک می‌کند.
  • امکان پیگری خرید ویژگی دیگری است که در یک فروشگاه اینترنتی خوب قرار دارد. مشتری باید بتواند نحوه ارسال و موقعیت محصول خود بررسی کند.
  • شبکه‌های اجتماعی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید آیکون آنها را در سایت خود قرار دهید، اینکار باعث جلب اعتماد مشتریان هستند.

جدول مقایسه تفاوت کسب و کار آنلاین و سنتی

مزیت خرید آنلاینمزیت خرید حضوری
امکان انتخاب فروشگاه و موجود بودن کالااستفاده از توصیه‌های فروشنده
امکان مقایسه قیمتکمک به اقتصاد خرده‌فروش‌ها
سهولت در خریدامکان تست محصولات
خرید بدون استرس و محدودیت زماندسترسی سریع به کالا
تحقیق کامل درباره محصولامکان دریافت تخفیف در لحظه
اجناس متنوع‌تر
صرفه‌جویی در زمان
انعطاف و آسودگی

سخن پایانی

اینروزها تب و تاب سایت‌های اینترتنی و ورود به فضای آنلاین بسیار زیاد شده است. به همین دلیل است که اغلب فروشگاه‌ها در حال کوچ کردن به این فضا هستند. اگر شما هم قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید، بهتر است همین حالا اقدام کنید. در افگیا تنها با چند کلیک می‌توانید سایت خود را در سریعترین زمان ایجاد کنید. همچنین با استفاده از قالب‌های فروشگاهی که قابلیت ویرایش و شخصی سازی دارند، پلتفرم خود را همانگونه که نیاز دارید، طراحی کنید.

دیدگاه ها

نوشتن دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *